Challenges facing mathematics teachers in implementing continuous assessment for students in elementary school.

Document Type : Original Article

Author

College of Education - Umm Al-Qura University - Makkah Kingdom of Saudi Arabia

Abstract

Title of the study :
Obstacles facing mathematics teachers in applying continuous assessment for elementary school students.
Objective of the study :
 To identify the obstacles facing mathematics teachers in the application of continuous assessment for students in the primary stage, related to the teacher, the student, the curriculum and the organizational and administrative aspects.
Problem of the study :
 The problem of the study was determined in answering the following main question:
What are the obstacles facing mathematics teachers in the application of continuous assessment for students in the primary stage?
Methodology and tools of the study: Based on the study's problem and objectives, the researcher used the descriptive method, and relied on the questionnaire he prepared as a primary means of collecting information and data from the study sample.
Study sample: (259) teachers of mathematics in the elementary stage in Jeddah selected by stratified random sample and (18) educational supervisors of mathematics in the elementary stage in Jeddah, representing the entire community.
Statistical methods : The researcher used frequencies, percentages, weighted arithmetic means, standard deviations, t-test, F-test, Scheffé test, Pearson's coefficient for internal consistency and Cronbach's alpha coefficient for stability.
 
Significance of the study:
 This study gains its importance from the following considerations: 
1 - There are few studies that address the aspect of continuous evaluation in the field of teaching mathematics.
2 - This study is the first to address the obstacles to the application of continuous evaluation in the mathematics course, as the researcher did not find any study on this topic in the educational research centers.
3 - It is hoped - God willing - that this study will contribute to improving the method of continuous evaluation in mathematics in 

Main Subjects


عنوان الدراسة :

المعوقات التی تواجه معلمی الریاضیات فی تطبیق التقویم المستمر للتلامیذ فی المرحلة الابتدائیة .

هدف الدراسة :

 التعرف على المعوقات التی تواجه معلمی الریاضیات فی تطبیق التقویم المستمر للتلامیذ فی المرحلة الابتدائیة و المتعلقة بالمعلم والتلمیذ والمقرر الدراسی والنواحی التنظیمیة والإداریة .

مشکلة الدراسة :

 تحددت مشکلة الدراسة فی الإجابة على السؤال الرئیس التالی :

ما المعوقات التی تواجه معلمی الریاضیات فی تطبیق التقویم المستمر للتلامیذ فی المرحلة الابتدائیة ؟

منهج الدراسة وأداتها : بناء على مشکلة الدراسة وأهدافها فقد استخدم الباحث المنهج الوصفی ، کما اعتمد على الاستبانة التی أعدها کوسیلة اساسیة لجمع المعلومات و البیانات من عینة الدراسة .

عینة الدراسة : ( 259 ) معلما للریاضیات فی المرحلة الابتدائیة فی مدینة جدة تم اختیارهم عن طریق العینة الطبقیة العشوائیة و ( 18 ) مشرفا تربویا لمادة الریاضیات فی المرحلة الابتدائیة فی مدینة جدة وهو یمثلون کامل المجتمع .

الأسالیب الإحصائیة : استخدم الباحث التکرارات و النسب المئویة والمتوسطات الحسابیة الموزونة والانحرفات المعیاریة واختبار ( ت ) و اختبار ( ف ) واختبار شییفیه ومعامل بیرسون للاتساق الداخلی ومعامل ألفا کرونباخ للثبات .

 

أهمیة الدراسة :

 تکتسب هذه الدراسة أهمیتها من الاعتبارات التالیة : 

1 – قلة الدراسات التی تعالج جانب التقویم المستمر فی میدان تدریس الریاضیات .

2 – تعد هذه الدراسة الأولى التی تناولت معوقات تطبیق التقویم المستمر فی مقرر الریاضیات ، إذ لم یعثر الباحث فی مراکز البحوث التربویة على أی دراسة تناولت هذا الموضوع .

3 – من المؤمل – بإذن الله – أن تسهم هذه الدراسة فی تحسین أسلوب التقویم المستمر فی مادة الریاضیات فی المرحلة الابتدائیة ، من خلال الکشف عن المعوقات التی تواجه تطبیق التقویم المستمر .

4 – مساعدة القائمین على العملیة التعلیمیة فی وزارة التربیة والتعلیم ، فی معرفة المعوقات التی تواجه تطبیق التقویم المستمر فی مادة الریاضیات فی المیدان ، وبالتالی العمل على حلها .

5 – قد تفتح هذه الدراسة المجال أمام دراسات أخرى فی هذا المیدان ، وفی مختلف المواد الدراسیة .

  • أولاً ) المراجع العربیة :

    • القرآن الکریم .
    • آل معیض ، سعید سعد (1424هـ) : واقع التقویم المستمر لمهارات القراءة والمحفوظات فی الصفوف العلیا من المرحلة الابتدائیة ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، جامعة أم القرى ، مکة المکرمة ، المملکة العربیة السعودیة .
    • الألبانی ، محمد ناصر الدین (1405هـ) : سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج2 ، ط4 ، المکتب الإسلامی ، بیروت الجمهوریة اللبنانیة .
    • ابن منظور ، جمال الدین محمد بن مکرم (1423هـ) : لسان العرب ، ج5 ، ب . ط . ، دار الحدیث ، القاهرة . جمهوریة مصر العربیة .
    • إبراهیم ، هیا عبد العزیز (1422هـ) : مدى فعالیة لائحة تقویم الطالب فی تحسین مستوى التحصیل الدراسی بمراحل التعلیم العام للبنات ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة التربیة ، جامعة الملک سعود ، الریاض ، المملکة العربیة السعودیة .
    • أبو جلالة ، صبحی حمدان (1420هـ) : اتجاهات معاصرة فی التقویم التربوی ، ط 1 ، مکتبة الفلاح ، دولة الکویت .
    • أبو زینة ، فرید کامل (1987م) : الریاضیات وأسالیب تدریسها ، ط 3 ، دار الفرقان ، عمان ، المملکة الأردنیة الهاشمیة .
    • ابو سل ، محمد عبد الکریم (1999م) : مناهج الریاضیات وأسالیب تدریسها فی الصفوف الأولى من المرحلة الابتدائیة . ط 1 . دار الفرقان عمان . المملکة الأردنیة الهاشمیة .
    • أبو الشعر ، نجیب أمین (1991م) : أثر الاختبارات التکوینیة والحصص العلاجیة فی تحصیل طلاب الصف العاشر فی الریاضیات ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة الدراسات العلیا ، الجامعة الأردنیة ، المملکة الأردنیة الهاشمیة .
    • أبو علام ، رجاء محمود (2005م) : تقویم التعلم ، ط1 ، دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة ، عمان ، المملکة الأردنیة الهاشمیة .
    • أبو لبدة ، سبع محمد (1987م) : مبادئ القیاس النفسی والتقییم التربوی ، ط4 ، جمعیة عمال المطابع التعاونیة ، عمان ، المملکة الأردنیة الهاشمیة . 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     ثانیا : المراجع الأجنبیة :

    1 - Korth L. M.,(1979), The Effect of Formative Evaluation Methods on Mathmematics ,( Doctoral Achiement in Individuazed 7th Grade Dissertion, University of South California, 1979), Dissertion Abstract International, 37,5568- A.

    2 - Margot R ., (1982), The Effacts of Formative Assessment and Currectives on Learning Achievement,( Doctoral Dissertion , University of South California,1983), Dissertion Abstract International, 44,127-A.

    3 - Thomas,(1984),The Effacts of Prescribed Remediation and Formative Testing Retesting on student Preformance in Calculus ,( Doctoral Dissertion, Montan state University,1983) Dissertion Abstract International,44,2398-A.

    4 - Jones, Jusith M. (1991), The revision and formative evaluation of the precollege algebra curriculum at Valencia community college : a case study, college of education , university of central Florida, Orlando , Florida.

    5 - Penta , Mary Q. ,and Hudson, Martha B. ,(1999),Evaluating a practicebased model to develop successful alternative assessment in instructionally innovative elementary schools, paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association , Montreal, Canada.

    6 - Fant, Charlotte N. (2001), Formative evaluation of the first year of a multicampus program designed to promote recruitment, retention , and degree completion among minority graduate students in science , mathematics, engineering and technology fields, Doctor of philosophy degree, the

     university of Mississippi , Mississippi.

    7 - Moody, Gina A. (2004) , Formative Evaluation of the DSTP Math courser in the Christina school district , Christina, Doctor of Education, university of Delaware.

    8 - Strowbridge, Jessica . (2008), Middle school teacher's use of a formative feedback Guide in Mathematics problem solving instruction , Doctor of philosophy , Oregon state university, Oregon.

    9 - Waller, S. G. (2007), The impact of formative assessment data to improve classroom instruction and 3rd grade achievement in Mathematics , reading and language arts utilizing the Renaissance learning assessment system, Doctor of education, Union university .