مستوى المعرفة بالممارسات التدريسية القائمة على مهارات التفكير الناقد لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظرهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم بالرياض 1

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة مستوى المعرفة بالممارسات التدريسية القائمة على مهارات التفكير الناقد لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظرهن، واتبعت البحث المنهج الوصفي المسحي، وتألفت عينة البحث من جميع معلمات العلوم بمكتب تعليم القويعية المكونة من (46) معلمة علوم، وتم بناء الاستبانة لجمع البيانات، وكشفت نتائج البحث عن أن مستوى معرفة معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بالممارسات التدريسية القائمة على مهارات التفكير الناقد كانت عالية، بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى المعرفة بالممارسات التدريسية تعزى لمتغيري التخصص وسنوات الخبرة، بينما ظهرت فروق دالة تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح معلمات العلوم ذوات مؤهل البكالوريوس.

The research aimed to identify the level of knowledge of teaching practices based on critical thinking skills among intermediate school science female teachers from their view point. The research followed the descriptive survey approach. The sample of the research consisted of all science female teachers at Al-Quwaiiyah Education administration, consisting of (46) science female teachers. A questionnaire was construct to collect data. The results of the research revealed that the level of knowledge of teaching practices based on critical thinking skills by intermediate school science female teachers was high, additionally, there were no statistically significant differences in the level of knowledge of teaching practices due to the variables of specialization and years of experience, while significant differences appeared due to the scientific qualification variable in favor of science female teachers with Bachelor's qualification.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية