جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
مدى تطبيق معلمات مدارس تعليم الکبار لمعايير الجودة الشاملة في طرق التدريس
1
29
AR
موسى
سليمان الفيفي
أستاذ تعليم الکبار والتعليم المستمر المساعد بجامعة الملک سعود
ابتسام
مشبب القحطاني
جامعة الملک سعود
منيرة
مسفر الحصف
جامعة الملک سعود
ندى
عبد الله التميمي
جامعة الملک سعود
نوال
محمد العمار
جامعة الملک سعود
نورة
مبارک العجمي
جامعة الملک سعود
10.21608/mfes.2020.123554
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى توافر معايير الجودة الشاملة في طرق التدريس المستخدمة من قبل معلمات مدارس تعليم الکبار، کما هدفت إلى التعرف على الصعوبات التي تحول دون تحقيق الجودة الشاملة في طرق التدريس المستخدمة وجهة نظر المعلمات. استخدمت الاستبانة کأداة للدراسة، کما استخدم المنهج الوصفي المسحي. وتکون مجتمع الدراسة من المعلمات اللاتي يعملن في مدارس تعليم الکبار بمدينة الرياض (صباحي-مسائي) في الفصل الدراسي الثاني للعام 1439-1440ه، والبالغ عددهم (630) معلمة، واشتملت العينة على (148) معلمة تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وکانت أهم نتائج الدراسة على النحو التالي: أن درجة تطبيق معايير الجودة الشاملة في مدارس التعليم المستمر متحققة بدرجة عالية، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.17 من 5). وأکثر الصعوبات التي تحول دون تطبيق معايير الجودة الشاملة في طرق التدريس بمدارس التعليم المستمر من وجهة نظر المعلمات کانت نقص الدورات المقدمة لتأهيل المعلمات على معرفة خصائص الدارسات، وعدم معرفة المعلمات بمعايير الجودة في طرق التدريس.
This study aimed to determine to what extent female teachers of adult education schools use the quality standards in teaching methods. Also highlighted the side of difficulties, which might obscure the implementation of quality standards in teaching women adult learners, from the teachers point of views. Data collection method was used as a tool for the study. The study population consisted of female teachers working in continuous education schools in Riyadh City, while the sample of the study consisted of randomly selected sample (148) teachers. Findings of this research confirm the degree of application of the total quality standards in teaching methods in continuing education schools achieved a high score with an average of (4.17) out of (5). In other hand where the most difficult obstacles to the application of comprehensive quality standards in the teaching methods of continuing education schools from the view of the teachers were the lack of courses offered to qualify the teachers to know the characteristics of the studies, and the lack of knowledge of the of quality standards in teaching methods.
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123554.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123554_279febfa147d353f404a500282a97fbd.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
أسس تربوية مقترحة لتطوير الإصلاح الأسري بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين
30
76
AR
ماجد
عبد الله بن محمد الحبيّب
أستاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
10.21608/mfes.2020.123558
هدفت الدراسة إلى التعرف على أبرز الأسس التربوية المقترحة لتطوير الإصلاح الأسري المتعلقة بــــــ ( بيئة العمل – أطراف القضية – المصلح الأسري ) بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين ، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وقد تمثلت أهم نتائج الدراسة بأن أبرز الأسس التربوية المقترحة لتطوير الإصلاح الأسري المتعلقة بــــــ ( بيئة العمل ) بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين هي : حسن اختيار المصلح الأسري المناسب ، وتحويل عدد مناسب من القضايا للمصلح الأسري. وأن أبرز الأسس التربوية المقترحة لتطوير الإصلاح الأسري المتعلقة بــــــ ( أطراف القضية ) بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين هي : القدرة على بيان أسباب المشکلة ، الصدق في سرد أحداث المشکلة. وأن أبرز الأسس التربوية المقترحة لتطوير الإصلاح الأسري المتعلقة بــــــ ( المصلح الأسري ) بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين هي : الرغبة الصادقة لدى المصلح في العمل في مجال الإصلاح الأسري ، وقوة الوازع الديني والرقابة الذاتية لدى المصلح الأسري. وأوصت الدراسة بتفعيل الأسس التربوية المقترحة لتطوير الإصلاح الأسري المتعلقة بــــــ ( بيئة العمل – أطراف القضية – المصلح الأسري ) بمحکمة الأحوال الشخصية بمدينة الرياض من وجهة نظر المصلحين الأسريين من خلال تبني مرکز المصالحة بوزارة العدل لهذه الأسس والسعي لتطبيقها.
The study aimed to identify the main educational foundations proposed to develop the family reform regarding (the work environment - the parties of the case - the family counselor) at the Court of Personal Status in Riyadh city from the point of view of family counselors. To achieve this objective, the researcher used the descriptive survey approach. The main results of the study were that the most prominent educational foundations proposed to develop the family reform regarding (the work environment) at the Court of Personal Status in Riyadh city from the point of view of family counselors are: Good selection of the appropriate family counselor, and to transfer an appropriate number of cases for the family counselor. The main educational foundations to develop the family reform regarding (the parties of the case at the Court of Personal Status in Riyadh city from the point of view of family counselors are: the ability to explain the causes of the problem, and the Honesty in listing problem events. And the main educational foundations to develop the family reform regarding (the family counselor) at the Court of Personal Status in Riyadh city from the point of view of family counselors are: The sincere desire of the counselor to work in the field of the family reform, the power of religious conscience and self-control of the family counselor. The study recommended to activate the proposed educational foundations to develop the family reform regarding (the work environment - the parties of the case - the family counselor) at the Court of Personal Status in Riyadh city from the point of view of family counselors through the adoption of these foundations and seeking to implement them by the Reconciliation Center of the Ministry of Justice.
أسس تربوية، الإصلاح الأسري، محکمة الأحوال الشخصية، المصلح الأسري. educational foundations,family reform,personal status court,family reformer
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123558.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123558_ccdb5854c25a08e1c71af180ec96fd14.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
آفات العلم دراسة تربوية في ضوء السنة النبوية
77
108
AR
صالح
سليمان البقعاوي
" أستاذ مشارک "
مکة المکرمة - جامعة أم القرى - کلية التربية- قسم التربية الاسلامية والمقارنة
10.21608/mfes.2020.123562
<strong>هدفت الدراسة</strong> إلى تحديد أبرز آفات العلم في ضوء السنة النبوية، <strong>وبرزت في مجالين</strong>: الأول: آفات العلم الخاصة بفساد النية وعددها(10) آفات، والثاني: آفات العلم الخاصة بعلاقة العالم مع الناس وعددها(12)آفة، واستخدمت الدراسة <strong>المنهج الوصفي</strong> <strong>وکان من نتائج الدراسة</strong>: تبين أن آفات العلم عبارة عن سلوکيات ومظاهر تعترض وتتناقض مع الأخلاق والآداب الحسنة المرغوبة التي حث عليها الإسلام، وکذلک ذمت السنة النبوية کافة مظاهر آفات العلم، وحذرت أهل العلم منها، وأن أغلب ما يحبط الأعمال، أو الأقوال لدى أهل العلم، هو فساد النية، وعلى العکس فإن صلحت النية، صلح العمل، وتقبله الله تعالى، <strong>وأوصت الدراسة</strong> بضرورة الحرص على وجود معايير سليمة في انتقاء المعلمين على أساس الکفاءة والأهلية قبل التصدر لعملية التعليم لضمان عدم شيوع هذه الآفات لديهم.
The study aimed to identify the most prominent scourges of science in the light of the Prophet’s Sunnah, and they emerged in two areas: the first one: The scourges of knowledge related to the corruption of the intention, and they are (10). The second one: The scourges of knowledge concerning the relationship of the world with people, and they are (12). The study used the descriptive approach, and among the results of the study were: It turns out that the scourges of knowledge are behaviors and manifestations that oppose and contradict the desired morals and good manners that Islam urged; Likewise, the Prophet’s Sunnah condemned all manifestations of scourges of knowledge, and warned the scholars about them. and that most of what frustrates actions, or words of scholars, is corrupt intention, on the contrary, if the intention is correct, the action is correct, and Allah Almighty accepts it. The study recommended the necessity of ensuring the existence of sound criteria in selecting teachers on the basis of competence and aptitude before launching the education process to ensure that these scourges are not common to them
السنة النبوية، آفات العلم، فساد النية، علاقة العالم مع الناس. The Prophet’s Sunnah,scourges of knowledge,corruption of intent,the world's relationship with people
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123562.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123562_24c6da3ac1293037de27abfdb29a6687.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
تصميم تصور مقترح لرعاية الطلبة الموهوبين في المملکة العربية السعودية "نموذج المستقبل"
109
129
AR
سعيد
مشبب على القحطاني
دکتوراه في تربية الموهوبين
مشرف تربوي بوزارة التعليم السعودية
10.21608/mfes.2020.123568
هدفت هذه الدراسة إلى إعداد تصور مقترح لرعاية الطلبة الموهوبين في المملکة العربية السعودية "نموذج المستقبل" في ضوء أهداف رؤية السعودية المستقبلية للتعليم. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، حيث أنَّه يوفِّر بيانات عن واقع برامج رعاية الموهوبين، مع تفسير لهذه البيانات، وتحليلها وتنظيمها، باستخدام أسلوب السيناريو وذلک من خلال الاستفادة من الخبرات السابقة والسياقات والتداعيات والأطروحات والنماذج المستقبلية لاستشراف المستقبل، وکذلک الاطلاع على الأدب التربوي والعلمي الخاص بالبرامج المحلية والعالمية، وکذلک على البرامج المنفذة في الميدان التربوي والتعليمي لرعاية الموهوبين والسجلات المتعلقة بتنظيمات رعاية الطلبة الموهوبين. وقد تبين من خلال النتائج أن الرؤية السعودية تنظر إلى العنصر البشري على أنه أهم ثروة يملکها الوطن وتبين مدى تعزيز القيم الإسلامية والأخلاقية للطلبة، کذلک تبين الاهتمام بتوفير فرص تربوية متنوعة وعادلة للطلبة الموهوبين، وذلک من خلال تأهيل وتدريب الطلبة الموهوبين ليکونوا مؤهلين لخدمة المجتمع مستقبلاً، وکذلک توفير برامج مبنية على حاجات ومتطلبات الطلبة الموهوبين. کما أن البيئة التعليمية المحفزة للإبداع والابتکار بأنها تحتاج إلى توافر الکثير من المقومات الأساسية لرفع مستوى البيئة التعليمية من خلال تجهيزات المرافق والمعامل والقاعات المتقدمة والأنشطة والمشاريع المرتبطة بالبيئة، وتبين أهمية استقطاب وجذب المواهب ذات القدرات العالية في البرامج، وکذلک الحال في عملية المحافظة والإبقاء على المواهب الجيدة وذلک لعدم توفير الحوافز المناسبة للحفاظ على هذه المواهب بأساليب محفزه حديثة. وتبين کذلک الحاجة لمشارکة القطاع الخاص في ما يتعلق بإنشاء مباني تعليمية أو مراکز خاصة للموهوبين أو تأمين بعض التجهيزات التي قد تدعم برامج الموهوبين، واتضح أيضاً أهمية وجود منظومة تقييم وتقويم جيدة.
The study aims to present a model for gifted care in Saudi Arabia, "future model ". The model was built on the objectives of Saudi Arabia's future vision of education. The Study relied on the analytical descriptive approach in preparing this proposed model using the scenario method by taking advantage of previous experiences, contexts, implications, theses and future models, as well as access to educational and scientific publications on local and international programs and the programs implemented in the field of gifted and talented education, records and documents related to the care of gifted students organizations. Through the results, It was found through the results that the Saudi vision looks at the human element as the most important wealth owned by the nation and shows the extent to which Islamic and moral values are strengthened for students, as well as the interest in providing diverse and fair educational opportunities for gifted students, through qualifying and training talented students to be qualified to serve society in the future As well as providing programs based on the needs and requirements of gifted students. In addition, the educational environment that stimulates creativity and innovation requires the availability of many basic elements to raise the level of the educational environment through the equipment of facilities, laboratories, advanced halls, activities and projects related to the environment. It also indicated the need for the participation of the private sector in terms of establishing educational buildings or special centers for the gifted or providing some equipment that might support gifted programs. The importance of having a good evaluation and evaluation system has also been evident.
تصور مقترح، رعاية الطلبة الموهوبين، نموذج المستقبل. Model,Care of Gifted Students,Future Model
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123568.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123568_b2c6a61a5ce9ccf38c6b07e897b3818a.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
أسباب النزول عند الإمام البغوي بين النظرية والتطبيق
130
162
AR
مطيعة
هزاع العنزي
أستاذ مساعد –قسم الدراسات الاسلامية
کلية التربية والادآب -جامعة تبوک
10.21608/mfes.2020.123578
يسعى هذا البحث إلى الکشف عن مدى اعتماد المفسرين على أسباب النزول في فهم النص القرآني ،فإن لمعرفة أسباب النزول أهمية کبرى في فهم النص وتفسيره ، ولهذا حرص المفسرون على الاعتماد على أسباب النزول کأصل من أصول التفسير ، واختلفت مناهجهم في تطبيق هذا الأصل في التفسير ، فمنهم من التزم – عند التطبيق - بما تحرر لدى الجمهرة من علماء علوم القرآن من قواعد وأصول نظرية تضبط التعاطي مع أسباب النزول عند تفسير النص القرآني ، فلم يعتمد من أسباب النزول إلا ما صح نقله ، وما کان مزامناً من الأحداث لنزول القرآن لا قبله ولا بعده ، غيرُ واقفٍ بدلالةِ الآية على سبب نزولها فقط ، بل يتجاوز هذا السبب ، فيجعل العبرة بعموم دلالة اللفظ القرآني لا بخصوص سبب نزوله ، ورأينا من تعامل مع أسباب النزول دون مراعاة لهذه الضوابط فأغرق في الشطط لدرجة أنه ربما اعتبر قصة قبل الإسلام سبباً لنزول آية !! وتوسع في إيراد المرويات التي لا يعوَّل على مثلها في حکاية سبب النزول ، وسيتم تطبيق هذه الدراسة على تفسير مفسرٍ شهد بإمامته کثيرون في التفسير والحديث ومختلف فنون العلوم الشرعية ، ألا وهو کتاب تفسير البغوي – رحمه الله .
<strong> </strong>
This research seeks to uncover the extent to which the commentators rely on the causes of revelation in understanding the Qur’an text. Knowing the reasons for revelation is of great importance in understanding and interpreting the text, and for this reason the commentators were keen to rely on the causes of revelation as one of the principles of interpretation, and their methods differed in the application of this principle in interpretation Some of them adhered - upon application - to the principles and theoretical principles that the majority of scholars of the Qur’an had written to control the dealing with the causes of revelation when interpreting the Qur’an text. He is not aware of the meaning of the verse on the reason for its revelation only, but goes beyond this reason, so he makes the lesson in the general sense of the meaning of the Qur’anic expression, not about the reason for its revelation, and we saw those who dealt with the causes of revelation without taking into account these restrictions and drowned in exaggeration to the point that he may have considered a story before Islam as a reason for the revelation of a verse! ! And he expanded on the narrations that are unreliable in the tale of the cause of revelation, and this study will be applied to an interpreter whose imam has witnessed many witnesses in exegesis, hadith, and the various arts of Sharia sciences, namely the book of Tafsir al-Baghawi - may Allah have mercy on him.
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123578.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123578_bcfbf588abfbd2724fbb5522f79a55ef.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
تصور مقترح لتضمين القيم العلمية في کتب العلوم للصف الأول متوسط بالمملکة العربية السعودية
163
187
AR
وفاء
محمد عبدالله الربيعان
باحثة دکتوراه مناهج وطرق تدريس -إدارة تعليم الرياض
10.21608/mfes.2020.123580
<strong>هدفت الدراسة الى وضع تصور مقترح لتضمين القيم العلمية في کتب العلوم للصف الاول متوسط واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ،والاداة بطاقة لتحليل المحتوى والعينة کتب علوم الطالب بفصلية الاول والثاني لعام 1440-1441ه. وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية : متوسط توافر القيم العلمية في کتب العلوم للصف الأول متوسط بلغ17%، وهي نسبة منخفضة وبصورة متفاوتة حيث جاء توافر قيم حب الاستطلاع کأعلى نسبة ومحتوى متوفر بنسبة 49%، وبصورة متوسطة يليها قيم التفکير العلمي متوافرة بصورة منخفضة بنسبة 21% ثم قيم تقدير العلم والعلماء بصورة منخفضة بنسبة 12%ثم قيم الامانة العلمية بنسبة 11% ثم قيم اخلاقيات العلم بنسبة 6%واخيرا قيم قبول النقد کأقل قيم بنسبة 1%.وبناءاً عليه تم وضع تصور مقترح للقيم العلمية </strong>
<strong><strong>This study aimed to Avisualize proposal for the scientific value in the Science Book for the first intermediate grade. The study uses the analytical descriptive curriculum. The tool is the content Analysis card and the sample is the Science Student Book in both semesters for the year 1440-1441, The study found the following results,The Average scientific value availability in the first intermediate grade Science Book reached the 17%, which is low and differentiated rate. Where the curiosity value came as the highest rate and content availability at the rate 49%, Followed by the scientific thinking value at the rate 21%. Then, the Appreciation of science and scientists' value at the rate 12%. Then, the Scientific Secretariat value at the rate 11%, then the work ethics value at the rate 5%. Lastly, the acceptance of criticism value as the lowest value at the rate 1%. Therefore, a visualize proposal for the scientific value in the Science Book for the first intermediate grade had been developed.</strong></strong>
القيم العلمية،تصور مقترح A visualize proposal,scientific value
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123580.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123580_d07c8195d144f347f5d8a4e282a18468.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
معلم الدراسات الاجتماعية والقضايا العالمية المعاصرة: فيروس کورونا المستجد (COVID19) أنموذجا
219
251
AR
أحمد
حسين الفقيه
قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة الملک سعود
10.21608/mfes.2020.123630
تهدف الدراسة إلى التعرف على دور معلم الدراسات الاجتماعية في التوعية بفيروس کورونا المستجد (COVID19) وآلية تفعيل تلک التوعية. کما تهدف إلى التعرف على أبرز المقترحات التي يراها معلم الدراسات الاجتماعية للتعريف بالأمراض التي قد تتشابه في التأثير مع فيروس کورونا المستجد. وقد استخدم في الدراسة المنهج النوعي الوصفي من أجل تحقيق أهدافها. وکانت الأداة المستخدمة عبارة عن أسئلة مفتوحة الإجابة. أما عينة الدراسة فقد بلغ عددها (30) معلم ومعلمة للدراسات الاجتماعية ممن التحقوا للدراسة ببرنامجي الماجستير والدکتوراه التابع لقسم المناهج وطرق التدريس بجامعة الملک سعود في الفترة من (1435-1440)
<strong>وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج ومنها ما يلي:</strong>
1- تراوحت نسبة الأفکار الرئيسة للبيانات النوعية الواردة في إجابة أفراد عينة الدراسة عن السؤال الأول بين ( 40 – 67.7 % ).
2- تراوحت نسبة الأفکار الرئيسة للبيانات النوعية الواردة في إجابة أفراد عينة الدراسة عن السؤال الثاني بين ( 30- 66.7 % ).
3- تراوحت نسبة الأفکار الرئيسة للبيانات النوعية الواردة في إجابة أفراد عينة الدراسة عن السؤال الثالث بين ( 43.3- 73.3 %)
<strong>وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها ما يلي:</strong>
1- تضمين محتوى مقررات الدراسات الاجتماعية ببعض المفاهيم والحقائق ذات الصلة بفيروس کورونا المستجد.
2- تدريب المعلمين والمعلمات على أحدث التقنيات والتطبيقات للتعامل مع أي ظروف مشابهه لفيروس کورونا المستجد حتى تستمر العملية التعليمية بکل يسر وسهولة.
3- زيادة التعاون بين وزارة التعليم والجهات الأخرى ذات العلاقة من أجل تبادل الخبرات التي تکونت خلال أزمة کورونا.
The aim of the study is to identify the role of the social studies teachers in raising awareness of the emerging coronavirus, and the mechanism for activating that awareness. It also aims to identify the most prominent proposals from their point of view in introducing diseases that may have the same effect as emerging coronavirus. Qualitative research approach was used to achieve the objectives of the study. Open-ended questions were used as a tool to collect the data. As for the sample of the study, (30) male and female social studies teachers participated. The participants enrolled in the master's and Ph.D programs in the Department of Curriculum and Instruction at King Saud University in the period from (1435-1440).
<strong>Some of the results of the study are as follows:</strong>
1- The percentage of the main ideas of the qualitative data contained in the response of the study sample for the first question ranged from (40 - 67.7%).
2- The percentage of the main ideas of the qualitative data contained in the response of the study sample for the second question ranged from (30-66.7%)
1- The percentage of the main ideas of the qualitative data contained in the response of the study sample for the third question ranged from (43.3- 73.3%)
<strong>In light of the study results, the researcher recommended the following:</strong>
1- Inclusion concepts and facts related to emerging corona virus in the content of social studies curriculum.
2- Training teachers on the latest technologies and applications to deal with any circumstances similar to the current one ( i.e. coronavirus ), so that the educational process continues with ease .
3- Increasing cooperation between the Ministry of Education and other relevant bodies in the kingdom in order to exchange experiences that were formed during a crisis of coronavirus.
معلم الدراسات الاجتماعية، القضايا المعاصرة، فيروس کورونا المستجدSocial studies teacher,Contemporary issues Emerging coronavirus
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123630.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123630_1204191d34a4be8bca1f4b93da488058.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
مُعيقات وصول التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية إلى مناهج التعليم العام
252
271
AR
منيرة
فراج حماد المفرج
جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز بالخرج
10.21608/mfes.2020.123917
هدفت الدراسة إلى التعرف على أهم مُعيقات وصول التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية إلى مناهج التعليم العام من منظور معلميهم بمدينة الرياض، ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم المنهج المسحي، والاستبانة لجمع المعلومات، وتمت الاستجابة بعَيِّنة قوامها (257) معلماً ومعلمةً. وکان من أهم النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات استجابات أفراد العَيِّنة حول الدرجة الکلية للمُعيقات التي تحول دون وصول التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية إلى مناهج التعليم العام وأبعادها الفرعية تُعْزى إلى اختلاف متغير (الجنس)، لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد تُعْزى إلى اختلاف متغير (سنوات الخبرة)، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول الدرجة الکلية للمُعيقات تُعْزى إلى اختلاف متغير (مادة التدريس)، لصالح مادة العلوم. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعْزى إلى اختلاف متغير (الدورات التدريبية)، وذلک في اتجاه أفراد الدراسة الذين حصلوا على دورات تدريبية.
The study aimed to identify the most important obstacles to students with intellectual disabilities from accessing public education curricula from the perspective of their teachers in Riyadh. To achieve the study objectives, the survey curriculum and the questionnaire were used to collect information, and the response was made with a sample of (257) teachers. One of the most important results was the presence of statistically significant differences at the level (0.01) between the average responses of the sample members about the total degree of obstacles that prevent students with intellectual disabilities from accessing the general education curricula and their sub-dimensions due to the difference of the variable (sex), in favor of females, and the absence of Statistically significant differences between the averages of the responses of individuals attributed to the difference of the variable (years of experience), and the existence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the averages of the responses of the study individuals about the total degree of obstacles attributed to the difference of a variable (teaching subject), in favor of the science subject. The presence of statistically significant differences due to the difference in the (training courses) variable, in the direction of the study individuals who received training courses.
الکلمات المفتاحية: التلاميذ ذوو الإعاقة الفکرية؛ الوصول إلى مناهج التعليم العام؛ الإرادة الذاتية. Keywords: Pupils with Intellectual Disabilities,Comprehending Public Education Curricula
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123917.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123917_fd2c412a7b1f31a6e059470f37281462.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
(النمو الاخلاقى وعلاقته بالعنف المدرسي )
272
288
AR
غادة
النور الطريفى عبد الرحمن
کلية العلوم والدراسات الإنسانية بالجبيل
10.21608/mfes.2020.123933
يعد العنف المدرسي مشکلة اجتماعية تختلف من مجتمع الى أخر وهو رد فعل غير سوى وظاهرة اجتماعية تستحق التحليل والعلاج
ومن الناحية النفسية هو عجز فى الانأ والذات للتکيف مع مطالب المجتمع . وتهدف الورقة الى معرفة العلاقة بين العنف المدرسي والنمو الاخلاقى وهل الأخلاق لها دور کبير فى تقليل ظاهرة العنف داخل المدارس . قال تعالى (وإنک لعلى خلق عظيم ) (القلم :4) وهو يصف الرسول عليه الصلاة والسلام ،والنمو الاخلاقى هو نمط من التفکير يتعلق بالتقييم الاخلاقى للأشياء والأحداث وهو يسبق کل فعل او سلوک ويتعلق بالطريقة التى يصل بها الفرد الى حکم معين يتعلق بالصواب او الخطأ ، اما العنف فهو استجابة سلوکية متطرفة تبدو فى مظاهر مختلفة مثل الضرب والسب ...الخ وتنجم هذه الاستجابة الانفعالية عن انخفاض فى مستوى البصيرة او التفکير الخاطئ تجاه بعض المواقف او المواضيع . وتعتقد الباحثة ان هناک علاقة بين ضعف الوازع الديني والعنف المدرسي فالإسلام لم يدع جانبا من الحياة إلا تناوله . قال تعالى ( فبما رحمة من الله لنت لهم ولو کنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم ) (آل عمران : 159) حيث تنبثق النظرية الأخلاقية الإسلامية من القران الکريم والسنة النبوية الشريفة والتى تجعل السلوک مستقيما فاضلا وعن النواس بن سمعان رضي الله عنه : سالت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن البر والآثم فقال البر حسن الخلق ، والإثم ما حاک فى صدرک وکرهت ان يطلع عليه الناس ) رواه مسلم والترمذي ، وهذا الحديث يوضح لنا الخلق واللاخلق والإنسان بطبعه يميل الى الأفعال الحسنة لان لديه قوة إدراکية تميل الى ذلک قال تعالى :( والأرض وما طحاها ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها ) (الشمس :826) وقال تعالى (وهديناه النجدين ) (البلد :10)
کما اشارت کثير من الدراسات السابقة والتى تناولت الجانب الاخلاقى وعلاقته بالعنف المدرسى الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين التلاميذ الاکبر سنا والاصغر سنا فى نمط التفکير الخلقى لصالح التلاميذ الاکبر سنا (دراسة البيشى1422 ) وأظهرت اغلب الدراسات أن الغالبية العظمى من الافراد جاءو فى المستوى الثانى من مستويات النمو الاخلاقى (التمسک بالعرف والقانون ) کما فى دراسه الصقر 2005م
لهذا يجب ان تکون المدرسة مناخ مناسب يحقق التوافق النفسي والدراسي للطلاب فإذا وجد الطلاب الجو والمناخ المناسب والإدارة الواعية والمعلمين القدوة فلا شک ان ذلک سوف ينعکس فى سلوکهم من الناحية الخلقية والنفسية والاجتماعية .وتوصى الباحثة بعقد البرامج الدينية التوعية والندوات داخل المدارس مما يعمل على تنمية الجانب الاخلاقى الذي يصاحبه انخفاض فى درجات العنف المدرسي .
School violence is a social problem that varies from one society to another, and it is a reaction that is nothing but a social phenomenon that deserves to be analyzed and treated
Psychologically, it is a deficit of self and self to adapt to the demands of society. The paper aims to know the relationship between school violence and moral development, and whether morals have a major role in reducing the phenomenon of violence inside schools. Allah says “And indeed, you are of a great moral character” (Al-Qalam 4). Describing the Messenger, may blessings and peace be upon him, and moral growth is a pattern of thinking related to the moral evaluation of things and events, which precedes every action or behavior and relates to the way in which the individual reaches a certain judgment related to right or wrong, while violence is an extreme behavioral response that appears in different manifestations such as hitting Insult ... etc. This emotional response results from a decrease in the level of insight or wrong thinking towards some situations or topics. The researcher believes that there is a relationship between the weakness of religious faith and school violence, as Islam leaves no aspect of life except for it. Allah says “So by mercy from Allah, [O Muhammad], you were lenient with them. And if you had been rude [in speech] and harsh in heart, they would have disbanded from about you. So pardon them and ask forgiveness for them and consult them in the matter” (Al-Omran 159). As the Islamic ethical theory emerges from the Holy Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah which makes behavior straight and virtuous, and from Al-Nawas bin Simaan, may God be pleased with him: I asked the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, about righteousness and sin, and he said righteousness is good manners. Narrated by Muslim and al-Tirmidhi, and this hadith explains to us the creation and immorality, and man by nature tends to do good deeds because he has a cognitive power that tends to that. Allah says “By the Earth and its (wide) expanse. By the Soul, and the proportion and order given to it; and its enlightenment as to its wrong and its right” (Al-Shamms 6:8), “And shown him the two ways” (Al-Balad 10)
Many previous studies, which dealt with the ethical aspect and its relationship to school violence, also indicated that there are statistically significant differences between the older and younger pupils in the moral pattern of thinking in favor of older pupils (the study of Albishy 1422), and most studies showed that the vast majority of individuals came at the second level. One of the levels of moral development (adherence to norm and law) as in the study of the falcon in 2005 AD
This is why the school should be an appropriate climate that achieves psychological and academic compatibility for students. If students find the appropriate atmosphere, climate, conscious management and teachers as role models, there is no doubt that this will be reflected in their behavior in terms of morality, psychological and social. The researcher recommends holding religious awareness-raising programs and seminars within schools, which aims to develop the moral aspect that is accompanied by a decrease in the degrees of school violence.
الکلمات المفتاحية: النمو الأخلاقى,العنف المدرسى . Key words: moral development - school violence
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123933.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123933_43049e3eaa62f299fc057945d14cc8d0.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
أساليب التقويم الواقعي وعلاقته بواقع المهارات اللازمة لسوق العمل وتقدير الطالبة لذاتها بکلية التربية بجامعة سطام بن عبد العزيز
289
315
AR
جيهان
علي محروس جمال الدين
جامعة سطام بن عبد العزيز
10.21608/mfes.2020.123937
هدفت الدراسة إلي التعرف علي تحديد درجة ممارسة هيئة التدريس بکلية التربية بنات بجامعة سطام بن عبد العزيز لاستراتيجيات التقويم الواقعي : التقويم المعتمد علي الأداء ، والتقويم بالورقة والقلم ، والتقويم بالملاحظة ، والتقويم بالتواصل ، والتقويم الذاتي بالإضافة للتعرف علي أثر متغيرات الدراسة : المؤهل العلمي ، الخبرة التعليمية ، العبء الدراسي، ومعرفة العلاقة بين استخدام هيئة التدريس لاستراتيجيات التقويم الواقعي تقدير الذات وواقع مهارات سوق العمل لدي الطالبات واتبعت الباحثة المنهج الوصفي ، وتم تطوير استبانة لقياس ممارسة استراتيجيات التقويم الواقعي علي عينة تکونت من (75 ) من هيئة التدريس بکلية التربية بنات ، وتم استخدام مقياس تقدير الذات علي عينة تکونت من (185 ) طالبة من تخصصات کلية التربية المختلفة ، وأظهرت النتائج أن درجة استخدام هيئة التدريس لاستراتيجية التقويم المعتمد علي الورقة والقلم مرتفعة ، في حين کانت درجة استخدامهم لاستراتيجيات التقويم المعتمد علي الأداء واستراتيجية الملاحظة واستراتيجية التواصل متوسطة ، بينما کانت استخدامهم لاستراتيجية مراجعة الذات ، ولاستخدام أدوات التقويم الواقعي ضعيفة . بينما أظهرت نتائج الدراسة علي وجود فروق ذات دلالة إحصائية ترجع إلي الخبرة التعليمية لصالح هيئة التدريس الذين تقل خبرتهم عن ( 5 ) سنوات، بينما لا يوجد فرق دال إحصائيا لأثر المؤهل العلمي ، بينما أظهرت فروق ذات دلالة إحصائية ترجع لأثر الاستخدام استراتيجيات التقويم الواقعي وتقدير الذات لدي الطالبات وواقع تصورهم عن مهارات سوق العمل نتيجة استخدام أدوات التقويم الواقعي في واقع عمليات التعلم
The study aimed to identify the degree of practice of the teaching staff at the College of Education for Girls at Sattam Bin Abdul-Aziz University for realistic evaluation strategies: performance-based evaluation, paper-and-pencil evaluation, observation evaluation, communication evaluation, and self-evaluation in addition to identifying the impact of study variables: academic qualification, experience The educational, academic burden, and knowledge of the relationship between the faculty’s use of realistic evaluation strategies, self-esteem and the reality of the female students ’labor market skills. The researcher followed the descriptive approach, and a questionnaire was developed to measure the practice of realistic evaluation strategies on a sample consisting of (75) faculty at the College of Education for Girls. The use of the self-esteem scale on a sample consisting of (185) students from the various disciplines of the College of Education, and the results showed that the degree of the faculty’s use of the paper-and-pencil evaluation strategy was high, while the degree of their use of performance-based evaluation strategies, the observation strategy and the communication strategy was moderate, while Their use of self-review strategy, and the use of realistic evaluation tools z Aifa. While the results of the study showed that there are statistically significant differences due to the educational experience in favor of the teaching staff whose experience is less than (5) years, while there is no statistically significant difference for the effect of scientific qualification, while there were statistically significant differences due to the effect of using realistic evaluation strategies and self-esteem. I have students and their perception of labor market skills as a result of using realistic assessment tools in the reality of learning processes.
الکلمات المفتاحية: التقويم الواقعى,مهارات سوق العمل . Key words: Realistic Assessment - Labor Market Skills
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123937.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_123937_99f51804e313ef994f0673373bca27e1.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
Attitudes of Faculty Members at Tabuk University on Teaching Computer Science Diploma In English for Deaf Students
1
25
AR
Sahar
Zedan Zaien
Associate Professor of Special Education
University of Tabuk
sah-zed@hotmail.com
Manssour
Mohammed Habbash
Associate Professor of English Language
University of Tabuk
m_habbash@ut.edu.sa
10.21608/mfes.2020.124239
The current study aims to identify the attitudes of the faculty members of the University of Tabuk on teaching a computer science diploma in the English language for deaf students, the study sample included all faculty members (female males) in the Department of Computer Science at the College of Community, Tabuk University, who taught the deaf to the diploma program, The study sample reached (18) of the members divided (9) from males, (9) females, and the researchers used a measure of trends, and the results resulted in the absence of statistically significant differences between the average scores of male and female faculty members in their attitudes towards teaching the deaf With a diploma in Computer Science in the English language, the results showed the directions of the study sample from faculty members about teaching a diploma in Computer Science in the English language for the deaf,The results also showed the relationship of statistical significance between the average scores of faculty members on the scale of the trend towards teaching deaf students with a diploma in Computer Science in the English language due to some variables (scientific rank, years of experience, scientific specialization and trainingcourses).
Attitudes,Computer Science,Deaf Students
https://mfes.journals.ekb.eg/article_124239.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_124239_e19a35a218dfa3fbf4905d21daedf56f.pdf
جامعة أسيوط، کلية التربية
مجلة کلية التربية (أسيوط)
1110-2292
2536-961X
36
9
2020
09
01
Paths the Saudi Educators in Higher Education Exercise for Professional Development to Use Instructional Technologies
26
53
AR
Ali
A. Al Zebidi
Assistant professor at Umm Alqura University, Alqufudah University College, Department of Education, Instructional technology
10.21608/mfes.2020.124241
Saudi Arabia’s emphasis on the quality, of education that is prevalent in its educational institutions, has quality has grown tremendously in recent years. The primary reason for this robust emphasis on education's quality is the presumption that education's quality is associated positively and strongly with economic diversity and sustainable growth. To improve education's quality at all its tiers, the Saudi government has taken different measures that include issuing of policy direction to its educational institutions to persuade or push their faculties to adopt modern instructional technologies. This qualitative study intended to find 1) <em>what options do the Saudi educators in higher education exercise mostly to professionally develop themselves to use various relevant instructional technologies</em>, 2) <em>how efficient these options are</em>, and 3) <em>whether the incorporation, of instructional technologies in conventional teaching strategies, make conventional teaching strategies efficient or not</em>. The results, of the qualitative study that are based on four interviews and three structured observations as a sample of the current study, reveal that most of the Saudi educators attend workshops and seminars to develop professional competencies to use instructional technologies. The results also show that instructional technologies help educators in teaching effectively.
Higher-education,Instructional Technologies,Professional Development,Modern Teaching,Workshops,Seminars,Saudi Arabia,and Qualitative Study
https://mfes.journals.ekb.eg/article_124241.html
https://mfes.journals.ekb.eg/article_124241_2fdce53d4d5f5a716b196cef5e84f4df.pdf