هدف البحث الى تنمية مهارات التفکير المنظومى لاستخدام نموذج التدريس الموجه للدماغ لدى طالبات الصف الثانى الثانوى فى تدريس علم النفس , وتم بناء اختبار التفکير المنظومى , وتم التأکد من صدقه وثباته , ثم طبق على افراد مجموعتي البحث والتي بلغت (60) طالبة من طالبات الصف الثانى الثانوى بمدرسة طما الثانوية بنات بواقع (30) طالبة فى المجموعة التجريبية (30) طالبة فى المجموعة الضابطة . واسفرت النتائج عن وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى ( 0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة ودرجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التفکير المنظومى ؛ ولصالح المجموعة التجريبية التى درست باستخدام نموذج التدريس الموجه للدماغ . وقد تم تقديم توصيات عديدة من اهمها توظيف نموذج التدريس الموجه للدماغ واستراتيجيات التعلم القائم على الدماغ في تحسين مهارات التفکير المنظومى في علم النفس . The research aims to develop the skills of thinking systemic approach to the use of teaching model directed to the brain of the second year secondary students in the teaching of psychology, it was built test systemic thinking, and was making sure his sincerity and firmness, and then applied to the members of my group research, which amounted to 60 female students from the second grade secondary school Tema secondary Girls by (30) students in the experimental group (30 students) in the control group. The results showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the control group students and the scores of the experimental group students in the post-application of the systemic thinking test and for the experimental group studied using the brain-directed teaching model . Several recommendations have been made, including the use of a brain-oriented teaching model and brain-based learning strategies to improve systemic thinking skills in psychology