@article { author = {داهود جميل مکازي, أحمد and أبراهيم أحمد ظاظا, حيدر}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {115-139}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191283}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {علاقة الکفاءة الذاتية الإبداعية بمستوى التفکير الإبداعي لدى طلبة الصف الثامن الاساسي في مدارس الملک عبد الله الثاني للتميز}, abstract_ar = {سعت هذه الدراسة لمعرفة علاقة الکفاءة الذاتية الإبداعية بمستوى التفکير الإبداعي لدى طلبة الصف الثامن الاساسي في مدارس الملک عبد الله الثاني للتميز، استخدم الباحث خلالها المنهج الوصفي التنبؤي، وتکونت عينة الطلبة من (235) طالباً وطالبة بواقع (112) طالباً و(123) طالبة . حيث تم اختيار عينة الدراسة من المعلمين والطلبة وفق أسلوب المعاينة العشوائية العنقودية، وأظهرت النتائج أنَّ المتوسطات الحسابية لفقرات درجة الکفاءة الذاتية الإبداعية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس الملک عبد الله الثاني للتميز قد تراوحت بين (2.73 – 4.31)، وبمستوى درجة تقييم ما بين متوسطة الى مرتفعة على الفقرات، و أن المتوسط الحسابي لمستوى التفکير الإبداعي بأبعادة (الطلاقة، المرونة، الأصالة) لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس الملک عبد الله الثاني للتميز جاء بمستوى متوسط، أن مستوى التفکير الإبداعي لدى طلبة الصف الثامن في مدارس الملک عبد الله الثاني للتميز لها تأثير إيجابي دال إحصائياً على الکفاءة الذاتية الإبداعية عند مستوى الدلالة (0.05≥α). أوصت الدراسة بعدة توصيات أبرزها: إقامة دراسات تختبر کلا من الکفاءة الذاتية الإبدعية والأداء الإبداعي قبل وبعد التدريب على الإبداع، ثم مقارنة تأثيرات ظروف التدريب المختلفة على کليهما. This study sought to find out the relationship of creative self-competence with the level of creative thinking in the 8th grade for students in King Abdullah II schools of excellence, the researcher used the predictive descriptive curriculum, and the sample of students consisted of (235) students with (112) students and (123) students. Where the sample of the study was selected from teachers and students according to the method of random sampling cluster, and the results showed that the computational averages of the paragraphs of the degree of creative self-competence in the eighth-grade students in King Abdullah II schools of excellence ranged from (2.73 – 4.31), and at the level of assessment grade between medium to high on paragraphs and that the arithmetic average of the level of creative thinking in dimensions (fluency, flexibility, originality) in the eighth-grade students in King Abdullah II schools for excellence came to an average level, that the level of creative thinking in eighth-grade students in King Abdullah II schools for the study recommended several recommendations, most: establish studies that test both creative self-efficacy and creative performance before and after creativity training, and then compare the effects of different training conditions on both.}, keywords_ar = {الکفاءة الذاتية الإبداعية، التفکير الإبداعي creative self-efficacy,Creative thinking}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191283.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191283_c198301d37046423e4f3cf3057efcb2e.pdf} } @article { author = {داود موسى, إيناس and سليم الزبون, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {78-97}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191287}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {التحديات التي تواجه المعلمين في تنمية مهارات المستقبل لدى الطلبة}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة التحديات التي تواجه المعلمين في تنمية مهارات المستقبل لدى الطلبة، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج المسحي، وتم تطوير استبانة وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة تکونت من (500) معلماً ومعلمة، وقد توصلت الدراسة إلى أن التحديات التي تواجه المعلمين في تنمية مهارات المستقبل لدى الطلبة جاءت بدرجة مرتفعة، وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أوصى الباحثان بضرورة إجراء عمليات تطوير دورية للمناهج وذلک بهدف تطوير محتواها، وتجاوز أية جوانب ضعف أو قصور فيها. وضرورة إعطاء المزيد من الاهتمام بطرائق التدريس من قبل القائمين على إعداد المناهج وخاصة فيما يتعلق بالحداثة ودقة الوسائل والأنشطة, ويلاء المزيد من الاهتمام بالمحتوى الذي يزيد وعي الطلبة حول دور العلوم والتکنولوجية في زيادة رفاهية المجتمعات. This study aimed at the challenges facing teachers in developing students’ future skills. To achieve the study’s goal, the survey method was used, a questionnaire was developed and a simple random sample of (500) teachers was selected. The study concluded that the challenges facing teachers In the development of students' future skills, it came to a high degree, and in light of the results of the study, the researchers recommended the necessity of periodic development of curricula with the aim of developing its content, and overcoming any weaknesses or shortcomings in it. And the need to give more attention to teaching methods by those in charge of preparing curricula, especially with regard to modernity and accuracy of means and activities, and more attention is given to content that increases students’ awareness of the role of science and technology in increasing the well-being of societies.}, keywords_ar = {التحديات المعاصرة,المعلمين,مهارات المستقبل . contemporary challenges - teachers - future skills}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191287.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191287_944676d50a41a7784f6c9ae2b72955f9.pdf} } @article { author = {رزق الله الذبياني, عادل and عتيق السفياني, نائف}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {1-50}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191305}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة تفعيل معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة للممارسات العِلْمية والهندسية والکشف عن المعوقات التي يواجهونها هذا البحث مدعوم من عمادة البحث العلمي بجامعة الطائف، برقم (1-441-85).}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن واقع تفعيل معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة بمحافظة الطائف للممارسات العِلمية والهندسية المضمنة في معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) وتحديد المعوقات التي قد تواجههم أثناء تفعيلهم لها. تم استخدام المنهج الوصفي، وذلک من خلال استخدام أداتين لجمع البيانات: (1) بطاقة ملاحظة تم إعدادها للکشف عن درجة تفعيل معلمي العلوم لهذه الممارسات، طُبقت على عينة تکونت من (42) معلماً من معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة، (2) استبانة تم إعدادها لتحديد المعوقات التي قد تحد من تفعيل تلک الممارسات؛ حيث تم جمع البيانات من خلال توزيعها على (144) معلماً من معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة. وقد تم التحقق من صدق أدوات الدراسة وثباتها. أشارت النتائج إلى أن درجة تفعيل معلمي العلوم للممارسات العِلمية والهندسية بشکل عام کانت منخفضة، بمتوسط حسابي (2.44)؛ حيث حصلت أربع ممارسات من أصل ثمانٍ على درجة تفعيل متوسطة؛ بينما حصلت ثلاث ممارسات على درجة تفعيل منخفضة، وحصلت ممارسة واحدة على درجة تفعيل منخفضة جداً، کما أظهرت النتائج أن المعوقات التي تحد من تفعيل هذه الممارسات کانت مرتبة على التوالي: معوقات تتعلق بالکتاب المدرسي والمواد والمصادر التعليمية، ومعوقات تتعلق بإدارة المدرسة، ومعوقات تتعلق بالمعلم والتنمية المهنية، ومعوقات تتعلق بالمشرف التربوي وزملاء المهنة. کما کشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تفعيل المعلمين للممارسات العِلمية والهندسية تعزى لمتغير سنوات الخبرة التدريسية ومتغير التنمية المهنية للمعلمين. This study was conducted to: (a) explore the status of the middle school science teachers’ implementing of Science and Engineering Practices (SEPs) embedded in Next Generation Science Standards (NGSS) into their science classrooms and, (b) identify the challenges they may face while implementing these practices. Descriptive approach was employed, and the data was collected quantitively using two instruments: (a) a direct observation form was used to collect information from (n=42) participants and, (b) a survey scale was administered to (n=144) participants recruited randomly from the City of Taif in Saudi Arabia. Both instruments have been checked for validity and reliability. The findings of this study revealed that the implementation of SEPs among middle school science teachers was weak (M=2.44). Of the eight SEPs, four were implemented moderately, three were implemented weakly, and one was implemented very weakly. The study results also indicated that the most challenges the science teachers may encounter during implementing SEPs were ordered as follows: challenges regarding to textbooks and instructional tools and resources, challenges regarding to school management, challenges regarding to teachers and their professional development, and challenges regarding to superintendents and teachers’ colleagues. Further, the findings showed that there are no statistically significant differences among science teachers in implementing SEPs and their teaching experiences and professional development.}, keywords_ar = {معلمو العلوم، معايير العلوم للجيل القادم، الممارسات العِلمية والهندسية. Science Teachers,Next Generation Science Standards,Science and Engineering Practices}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191305.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191305_0e082016412180cb94f1f5cd07f32988.pdf} } @article { author = {خلف الحسبان, خلود}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {98-114}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191314}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى تطبيق التعليم المدمج في المدارس الحکومية في محافظة المفرق اثناء جائحة کورونا من وجهة نظر معلميها}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة التعرف على مدى تطبيق التعليم المدمج في المدارس الحکومية في محافظة المفرق اثناء جائحة کورونا من وجهة نظر معلميها والتعرف على  أثر المتغيرات التالية(الجنس، المؤهل العلمي،) ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مؤلفة من (20) فقرة، تم توزيعها على (37) من معلمي المدار الحکومية في محافظة المفرق وتم التأکد من صدقها وثباتها من قبل لجنة من المحکمين من ذوي الاختصاص، وبعد عملية توزيع الاستبانات وجمعها تم ترميزها وإدخالها الى الحاسوب، ومعالجتها إحصائياً باستخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية وقد بينت الدراسة أن  مدى تطبيق التعليم المدمج في المدارس الحکومية في محافظة المفرق اثناء جائحة کورونا من وجهة نظر معلميها کانت کبيرة ، کما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α≤ ‎‏‎0.05‎‏ ) بين متوسطات ‏استجابات افراد عينة الدراسة نحو مدى تطبيق التعليم المدمج في المدارس الحکومية في محافظة المفرق اثناء جائحة کورونا من وجهة نظر معلميها تعزى لمتغير (الجنس، المؤهل العلمي) وبناء على نتائج هذه الدراسة فقد اوصت الباحثة بتوصيات أهمها  ضرورة توفير برمجيات من قبل إدارة المدرسة بحيث تتناسب مع کافة الاعمال وکافة الصفوف الدراسية، ضرورة إيجاد الية في التعلم المدمج تسعى الى تطوير مهارات الطلبة العملية.‏ This study aimed at the extent of education developments in public schools in the Mafraq region during the Corona pandemic from the point of view of its teachers and to identify the impact of the following variables (gender, educational qualification,). 37) of the teachers of the government departments in the governmental areas of the intergovernmental areas in Mafraq and its governmental interface, as it was found that there are statistically significant differences at the level of significance (α mean ≤ 0.05). Suitable for all work and all grades, students study to obtain the development of students' skills.}, keywords_ar = {التعليم المدمج، المدارس الحکومية، محافظة المفرق، جائحة کورونا. education,public schools,Mafraq Governorate,Corona Pandemic}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191314.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191314_1d0f36f6eb13558ffd59c1ca7e642371.pdf} } @article { author = {نبيل بني عمرو, هشام and أحمد الشعراء, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {51-77}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191334}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الاجراءات الوقائية للحد من انتشار التطرف من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا بالجامعة الأردنية}, abstract_ar = {هدف البحث التعرف إلى دورالاجراءات الوقائية (السياسية والاجتماعية والتربوية والحزبية والنقابية والاقتصادية) في الحد من انتشار التطرف في الأردن من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا بالجامعة الأردنية،واتبع منهج المسح الاجتماعي بالعينة، حيث بلغت العينة العشوائية (175) مبحوثاً، وتم تطوير استبيان يغطي محاور الدراسة ويجيب عن تساؤلاتها.      وتوصلت الدراسة إلى أن الاجراءات السياسية أکثر الاجراءات الوقائية تأثيراً في الحد من انتشار التطرف، تليها الاجراءات الوقائية الحزبية والنقابية لدورها في تکوين الفرد ودمجه بالمجتمع، کما جاءت الاجراءات الوقائية الاقتصادية في المرتبة الثالثة في الأهمية للحد من انتشار التطرف، وأوصت الدراسة إلى أن الاجراءات الوقائية تحد من انتشار التطرف بشکل ملحوظ وشامل وتکلفة أقل من باقي الاجراءات التي تکافح التطرف، فلابد من إجراء إصلاح سياسي ودعم العمل الحزبي والنقابي والحد من ظاهرة البطالة وتدني الأجور من أجل تحقيق وقاية أفضل في المجتمع تحول من انتشار التطرف. The aim of the research is to identify the role of preventive procedures (political, social, educational, partisan, syndication and economic) in limiting the spread of extremism in Jordan from the point of view of postgraduate students at the University of Jordan, and follow the social survey approach by sample, where the random sample reached (175) respondents, and a questionnaire was developed covering The study axes and answers its questions. The study concluded that political procedures are the most effective preventive procedures in limiting the spread of extremism, followed by partisan and syndication preventive procedures for their role in the formation of the individual and his integration into society, and economic preventive procedures ranked third in importance to limit the spread of extremism, and the study recommended that preventive measures limit the spread of extremism.  To prevent the spread of extremism significantly and comprehensively and at a lower cost than other procedures to combat extremism, it is necessary to carry out political reform, support partisan and syndication work, and reduce the phenomenon of unemployment and low wages in order to achieve a better prevention in society that prevents the spread of extremism.}, keywords_ar = {التطرف، الاجراءات الوقائية. extremism,preventive measures}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191334.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191334_83fc2733baada2f0d3eb0eaac26911f6.pdf} } @article { author = {احمد المغيربي, تحرير}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {141-157}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191344}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر وحدتين تعليميتين مطورتين في منهاج التربية الوطنية والمدنية للصف العاشر الأساسي مستندتين الى مضامين الورقتين النقاشيتين السادسة والسابعة لجلالة الملک عبدالله الثاني بن الحسين في اکتساب الطلبة للمفاهيم الاجتماعية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية تطوير وحدتين تعليميتين في منهاج التربية الوطنية والمدنية للصف العاشر الأساسي مستندتين الى مضامين الورقتين النقاشيتين السادسة والسابعة لجلالة الملک عبدالله الثاني بن الحسين في اکتساب الطلبة للمفاهيم الاجتماعية. واستخدم في هذه الدراسة المنهج شبه التجريبيّ، وتکوّن أفراد الدِّراسة من مجموعتين: مجموعة تجريبيّة درست وَفق بعض الدروس المطورة في ضوء مضامين الورقتين النقاشيتين السادسة والسابعة لجلالة الملک عبدالله الثاني بن الحسين، ومجموعة ضابطة درست وفق الطريقة الاعتيادية. وبلغ عدد الطالبات في العينة الإجمالية (60) طالبة موزعات بواقع (30) طالبة للمجموعة التجريبية، و(30) طالبة للمجموعة الضابطة. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم تطوِّير اختبار المفاهيم الاجتماعية. وتم إعداد دليل استخدام تطوير بعض الدروس في ضوء مضامين الورقتين النقاشيتين السادسة والسابعة لجلالة الملک عبدالله الثاني بن الحسين. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائيّة بين متوسِّط علامات المجموعتين التجريبية التي درست وَفق الدروس المطورة في ضوء مضامين الورقتين النقاشيتين السادسة والسابعة لجلالة الملک عبدالله الثاني بن الحسين، وعلامات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية على مقياس المفاهيم الاجتماعية لصالح المجموعة التجريبية. }, keywords_ar = {تطوير الدروس,التربية الوطنية والمدنية,الصف العاشر الاساسي}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191344.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191344_0d278e619f8656f2f4142784e7475a46.pdf} } @article { author = {موسى سعيد حسن, منال and زيدان سيد ابراهيم, هبة}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {183-242}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191372}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مستوى التفکير الاستراتيجي وعلاقته بسلوکيات المواطنة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة الوادى الجديد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس}, abstract_ar = {هدف البحث الحالى إلى التعرف على مستوى کلاً من التفکير الاستراتيجي والمواطنة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة الوادي الجديد, وکذلک التعرف على علاقة أنماط التفکير الاستراتيجي بسلوکيات المواطنة التنظيمية لديهم، والکشف عن أى أنماط التفکير الاستراتيجى أکثر تنبؤًا بسلوکيات المواطنة التنظيمية، وتکونت مجموعة البحث من (139) عضو هيئة تدريس بمختلف کليات جامعة الوادى الجديد خلال الفصل الدراسى الأول من العام الجامعى 2020/ 2021م، واستخدم البحث استبانتى التفکير الاستراتيجى وسلوک المواطنة التنظيمية، وتوصل البحث إلى أن مستوي کلاً من التفکير الاستراتيجي وسلوک المواطنة التنظيمية کان مرتفعًا، کما وجدت علاقة دالة إحصائيًا بين أنماط التفکير الاستراتيجي لدى القيادات الأکاديمية بجامعة الوادي الجديد وسلوکيات المواطنة التنظيمية لديهم، وأنه يمکن التنبؤ بسلوک المواطنة التنظيمية من أنماط التفکير الاستراتيجي، وأن التفکير التجريدي أکثر أنماط التفکير الاستراتيجى تنبؤًا بسلوک المواطنة التنظيمية، يليه التفکير التشخيصي، ثم التفکير التخطيطي، وأخيرًا التفکير الشمولي. The current research aimed at identifying the level of both strategic thinking and organizational citizenship among academic leaders at New Valley University, as well as to identifying the relationship of strategic thinking patterns to their organizational citizenship behaviors, and revealing which patterns of strategic thinking are more predictive of organizational citizenship behaviors, the research group consisted of (139) faculty member in various faculties of New Valley University during the first semester of the academic year 2020/2021 AD, and the research used two questionnaires: strategic thinking and organizational citizenship behaviors, the research found that the level of both strategic thinking and organizational citizenship behaviors was high, also a statistically significant correlation was found between patterns of strategic thinking of academic leaders at New Valley University and their organizational citizenship behavior, and that organizational citizenship behaviors can be predicted from strategic thinking patterns, and that abstract thinking is the most predictive of strategic thinking patterns, followed by diagnostic thinking, then schematic thinking, and finally holistic thinking.  }, keywords_ar = {سلوکيات المواطنة التنظيمية، التفکير الاستراتيجي,القيادات الأکاديمية. Organizational citizenship behaviors,Strategic Thinking,Academic Leaders}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191372.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191372_b059ff2492de521f4dbe6a2e22ccf60c.pdf} } @article { author = {حنا حبيب, نداء and سليم الزبون, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {268-292}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191374}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دراسة تلوية للدراسات المستقبلية التربوية في الجامعات الأردنية خلال الفترة (2010-2020م)}, abstract_ar = {هدفت الدراسة تعرف التحليل التلوي (البعدي) للدراسات المستقبلية التربوية في الجامعات الأردنية خلال الفترة (2010-2020م)، وقد تکون مجتمع الدراسة من جميع الدراسات المتخصصة في مجالات أصول التربية (فلسفة، فکر) في الجامعات الأردنية للفترة ما بين (2010-2020)، وبلغت العينة (30) أطروحة ورسالة ماجستير، وتم استخدام المنهج التلوي (البعدي) لهذه الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة الزيادة الکبيرة في عدد الأطاريح التي تبحث في فلسفة التربية والتنشئة الاجتماعية والفکر التربوي المعاصر والفکر الإسلامي وقلة من الأطاريح التي تبحث في اقتصاديات التعليم والبحث التربوي، وأظهرت النتائج أنه تم استخدام مجتمع وعينة الدراسة من طلبة الجامعات وطلبة المدارس وأعضاء هيئة التدريس بشکل کبير وقلة من الباحثين تستخدم أرباب العمل أو أولياء الأمور في أطاريحهم، کما أظهرت النتائج أنه تم استخدام الإستبانة کأداة للدراسة في جميع الأطاريح ورسائل الماجستير ويعود ذلک للمنهج المستخدم الذي غالبا کان المنهج المسحي الوصفي.  وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم العديد من التوصيات ومنها وضع رؤية مستقبلية للدراسات المستقبلية التربوية تتبناها وزارة التعليم العالي للنهوض بالبحث التربوي وتنميته في الجامعات الأردنية، وأن يتم ادراج مساقات في اقتصاديات التعليم والبحث التربوي بحيث ترکز على الجانب التطبيقي والعملي للاستفادة من هذه المساقات. The study aimed to identify the meta-analysis of future educational studies in Jordanian universities during the period             (2010-2020 AD), and the study population may consist of all studies specialized in the fields of educational origins (philosophy, thought) in Jordanian universities for the period between (2010- 2020), the sample amounted to (30) theses and a master’s thesis, and the meta-method was used for this study. In the economics of education and educational research, the results showed that the study population and sample of university students, school students and faculty members were largely used, and few researchers used employers or parents in their thesis, and the results showed that the questionnaire was used as a study tool in all Theses and master's theses are due to the method used, which was often the descriptive survey method. In light of the results of the study, many recommendations were presented, including the development of a future vision for future educational studies adopted by the Ministry of Higher Education to advance and develop educational research in Jordanian universities, and to include courses in the economics of education and educational research so that it focuses on the practical and practical side to benefit from these courses .}, keywords_ar = {الدراسات المستقبلية التربوية، التحليل التلوي (البعدي). educational future studies,Meta-Analysis}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191374.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191374_1f39b72c1cb40b3cfb2c0b2420305d3e.pdf} } @article { author = {فالح العنزي, هزاع and عبد الله السويکت, أحمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {293-327}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191377}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {متطلبات تفعيل الدور التربوي لأندية مدارس الحي من وجهة نظر القادة والمشرفين}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى اکتشاف المعوقات التي تَحدّ من تفعيل الدور التربوي لأندية مدارس الحيّ، والتوصُّل إلى معرفة المتطلبات اللازمة لتفعيل الدور التربوي من وجهة نظر قادة الأندية ومشرفيها. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج النوعي، وتم توظيف المقابلة لجمع البيانات، وتکوَّن مجتمع الدراسة من جميع قادة ومشرفي أندية مدارس الحي للبنين، وقد تم اختيار عينة قصدية تکوَّنَت من (14) مشارکًا. توصَّلَت الدراسة إلى عدّة نتائج: وجود عدد من المعوقات التي تحدّ من تفعيل الدور التربوي لأندية مدارس الحي وتنوَّعَت ما بين: معوقات مادية، ومعوقات بشرية، ومعوقات متعلقة بالبرامج والأنشطة، ومعوقات متعلقة بالجوانب المجتمعية. کما کشفت الدراسة عن عدد من المتطلبات اللازمة لتفعيل الدور التربوي، وتنوَّعَت کذلک ما بين: متطلبات مادية، ومتطلبات بشرية، بالإضافة إلى متطلبات تتعلق بالبرامج والأنشطة، ومتطلبات تتعلق بالجوانب المجتمعية. وقد خلَصَت الدراسة بعدّة توصيات، من أهمها: زيادة الدعم المادي لأندية مدارس الحي، والعمل على توفير شراکات مجتمعية مع القطاعات الحکومية والخاصة، وأهمية إنشاء مجالس استشارية تساعد على تطوير الخدمات وشراکاتها المجتمعية لأندية مدارس الحي، وأهمية مشارکة وسائل الإعلام في رَفْع الوعي المجتمعي حول الأندية وبرامجها. The study aimed to identify the obstacles that limit the activation of the educational role of the neighborhood school clubs. It sought to determine the requirements necessary to activate the educational role from club leaders and supervisors’ perspectives. It used the qualitative approach. The interview was employed to collect data. The study population consisted of all the leaders and supervisors of neighborhood school clubs for boys. A purposeful sample of (14) participants was selected. The study came up with a number of results. There is a number of obstacles that limit of activation the educational role of the neighborhood school clubs. The obstacles are varied: financial, human, related to programs and activities, and related to societal aspects. The study also revealed that there are a number of requirements needed to activate the educational role. They also are varied: financial, human requirements, related to programs and activities, and related to societal aspects. The study concluded with some recommendations. There is a need for increasing financial support for neighborhood school clubs, working to provide community partnerships with government and private sectors. It is important to establish advisory councils that help develop services and community partnerships for neighborhood school clubs. It is vital for the media to participate in raising community awareness about clubs and their programs..}, keywords_ar = {أندية مدارس الحي، الدور التربوي، مُتطلَّبَات. Neighborhood school clubs,educational role,requirements}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191377.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191377_11e4499449ae77df892332e7f43d409a.pdf} } @article { author = {E.Nweiran, Aman}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {1-25}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191460}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {STUDENTS’ PERCEPTION AND PERFORMANCE OF Flipped LEARNING IN HIGHER EDUCATION}, abstract_ar = {کان الغرض من هذه الدراسة هو تحديد تصور وأداء طلاب اللغات الأجنبية في الجامعة الأردنية خلال دورة حول تکوين الکلمات والتجميع حيث تم تطبيق التعلم الصفي المعکوس. يتناقض التقليب في الفصل الدراسي مع الفصل التقليدي ، حيث يکون الطلاب مسؤولين عن قراءة القراءات المخصصة ومشاهدة مقاطع الفيديو المخصصة قبل الفصل ، ويتم استخدام وقت الفصل في المهام العملية والمناقشات المدروسة. خلال هذه الدراسة ، تم جمع البيانات باستخدام الأساليب الکمية والنوعية. تم استخدام استبيان التغذية الراجعة وبيانات سجل الدورة التدريبية والمقابلة لدراسة تصور الطلاب والمعلم في الفصل المقلوب. تم تقدير نتائج التحليل الذي تم إجراؤه على دورة تکوين الکلمات والتجميع ، ويتفاعل الطلاب بشکل إيجابي مع العناصر العامة للتعلم في الفصل المقلوب. في الختام ، يعتقد کل من المعلم والطلاب أن التعلم في الفصل المقلوب له تأثير إيجابي على فعالية التعلم. ومع ذلک ، فقد أعربوا عن أنهم يواجهون بعض التحديات خلال هذه الدورة. The purpose of this study was to determine the perception and performance of foreign language students at the University of Jordan during a course on word formation and collocation where flipped classroom learning was applied. Flipping classroom is in contrast to a traditional class, where the students are responsible for reading the assigned readings and watching the assigned videos before the class, and the class time is used for practical tasks and thoughtful discussions.  During this study, data were collected using quantitative and qualitative methods; a feedback questionnaire, course log data and an interview were used to study the perception of the students and teacher on flipped classroom. The results of the analysis conducted on word formation and collocation course were appreciated, students react positively to general elements of flipped classroom learning. In conclusion, both teacher and students believe that flipped classroom learning has a positive effect on learning effectiveness. However, they expressed that they are facing a few challenges during this course.}, keywords_ar = {الفصل المقلوب ، MOODLE ، التعلم النشط ، الفيديو ، التعليم العالي. Flipped Classroom,Moodle,active learning,Video,Higher Education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191460.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191460_205f48ee4474084c5d91ea1ad4f781c8.pdf} } @article { author = {Mahmoud Al-Zoubi, Sahar and Sayel Al-Zyoud, Mohammad}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {51-70}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191463}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {The Degree of Practicing Ethical Leadership by Secondary School Teachers in Jordan: Teachers’ Perspectives}, abstract_ar = {تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة الأخلاقية من قبل معلمي المرحلة الثانوية في الأردن من وجهة نظرهم. لتحقيق هدف الدراسة تم استخدام طريقة المسح. ونظراً لطبيعة الدراسة فقد تم تطوير استبيان واختيار عينة عشوائية بسيطة مکونة من (1727) معلماً ومعلمة. تظهر نتائج الدراسة أن درجة ممارسة القيادة الأخلاقية من قبل معلمي المرحلة الثانوية في الأردن من وجهة نظرهم عالية. في ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بوضع برامج تدريبية للمعلمين لجميع المراحل التعليمية بناءً على مبادئ وممارسات القيادة الأخلاقية لدى المعلمين ، وتحفيز المعلمين الذين يستخدمون الأساليب الفعالة في تعزيز القيم والشخصية الأخلاقية بين طلابهم. الحوافز المعنوية والمالية ، وإجراء المزيد من الدراسات حول القيادة الأخلاقية ودرجة ممارستها في مرحلتي التعليم الابتدائي والإعدادي ، وحول القيادة الأخلاقية وعلاقتها بالمتغيرات الأخرى. This study aims to identify the degree of practicing ethical leadership by secondary school teachers in Jordan from their perspectives. To achieve the objective of the study, the survey method has been used. Due to the nature of the study, a questionnaire is developed and a simple random sample consisting of (1727) male and female teachers is selected. The results of the study show that the degree of practicing ethical leadership by secondary school teachers in Jordan from their perspectives is of high degree. In light of the results of the study, the study has recommended developing training programs for teachers for all educational stages based on the principles and practices of ethical leadership among teachers, motivating teachers who use effective methods in promoting values and ethical character among their students with moral and financial incentives, and conducting more studies on ethical leadership and the degree of its practice in the elementary and preparatory educational stages, and about ethical leadership and its relationship to other variables.}, keywords_ar = {القيادة الأخلاقية,معلمي المرحلة الثانوية Ethical Leadership,Secondary School Teachers}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191463.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191463_13f400d3e54a5d0d4297e9baaa0bb189.pdf} } @article { author = {محمد ندا العموش, فلاح and سليم الزبون, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {243-267}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.191513}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمُشارکة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادًا إلى النظريات السياسية المُعاصِرَة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم}, abstract_ar = {تهدفِ الدراسة الحالية الکشف عن واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمُشارکة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادًا إلى النظريات السياسية المُعاصِرَة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. تکونت عينة الدِّراسة من (400) ( 124طالِبًا، و276طالِبَةً) من طلبة البکالوريوس في الجامعات الأردنية في الأقاليم الثلاث، تمَّ اختيارهم بطريقة العينة الطبقية. ولتحقيق أهداف الدِّراسة تم تطوير الأداة من خلال تحليل الأدب النظري الذي  تناول الموضوع؛ وبعد أن تمَّ التحقّق من دلالات الصدق والثبات ، تمَّ تطبيقهُا على العينة. أظهرت نتائج السؤال الأول أن المتوسّطات الحسابيّة لِواقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمُشارکة السياسية تراوحت ما بين (3.67-4.28) ومستواها مرتفع. کما أظهرت نتائج السؤال الثاني؛ وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الکلية والسنة الدراسية، وقد أظهرت نتائج السؤال الثالث أن المتوسّطات الحسابيّة لإجابات أفراد عينة الدّراسة عن فقرات التحديات التي تواجِهُ الإعلام في تنمية الوعي بالمشارکة السياسية تراوحت ما بين (3.80-4.14) ومستواها مرتفع. The current study aims to reveal the reality of the role of the media in developing awareness of political participation among Jordanian university students based on contemporary political theories from the students' point of view themselves. The study sample consisted of (400) students (124 males and 276 females) students from undergraduate students in Jordanian universities in the three regions, were selected by stratified sampling method. To achieve the objectives of the study, the tool was developed by analyzing the theoretical literature that dealt with the subject; After verifying the indications of validity and reliability, they were applied to the sample. The results of the first question showed that the averages of the reality of the role of the media in developing awareness of political participation ranged between(3.67-4.28)and its level is high,. The results of the second question also showed; There are statistically significant differences due to the gender variable in favor of females, and there are no statistically significant differences due to according to the variable of the college and the academic year. The results of the third question showed that the arithmetic averages of the answers of the study sample members to the challenges facing the media in developing awareness of political participation ranged between (3.80-4.14) and its level is high.}, keywords_ar = {وسائل الإعلام، المُشارکة السياسية، النظريات السياسية المُعاصِرَة، التحديات التي تواجِهُ الإعلام. mass media,political participation,contemporary political theories,The challenges facing the media}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191513.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_191513_e696b0cebbb237ab7923385eeb43a0cd.pdf} } @article { author = {عزالدين بوغطاس, وصال and حلمي طلبه, منى}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {158-182}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.193097}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر الحجر الصحي أثناء جائحة کورونا على النشاط البدني بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى النشاط البدني لسکان منطقة مکة المکرمة بالمملکة العربية السعودية خلال الحجر الصحي لفيروس کورونا على حسب بعض المتغيرات             (السن، النوع، المؤهل العلمي، الحالة الصحية)، وتکونت عينة الدراسة من سکان منطقة مکة المکرمة، وبلغ العدد الکلي للعينة المشارکة في هذا البحث (1792) شخصاً، تراوحت أعمارهم من (18إلى 65) عامًا، واستخدمت الباحثة استبانة النشاط البدني خلال جائحة کورونا" والتي تم بناؤها لغرض الدراسة، واسنخدم المنهج الوصفي المسحي النوعي وذلک لملائمته لطبيعة الدراسة، وقد بينت النتائج أن الرجال يمارسون النشاط البدني أکثر من النساء، إلى جانب ارتفاع نسبة الأفراد الممارسين للتمارين المنزلية والرياضة (المشي أو الجري) خاصة لدى الطلبة وفئة المطلقين/العزاب. The study aimed to determine the level of physical activity for the residents of the Makkah Al-Mukarramah region in the Kingdom of Saudi Arabia during the quarantine of the Corona virus according to some variables (age, gender, educational qualification, health status). In this research, (1792) people voluntarily participate , their ages ranged from (18 to 65) years. the researcher used a questionnaire about physical activity during the Corona pandemic, which was built for the purpose of the study, and we used the qualitative survey descriptive method for its suitability to the nature of the study, and the results showed that men engage in physical activity More physical activity than women, In addition to a higher percentage of individuals who practice home exercises and sports (walking or running), especially for students and the category of divorced singles.}, keywords_ar = {الحجر الصحي، جائحة کورونا، النشاط البدني. Quarantine,Corona Pandemic,Physical activity}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_193097.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_193097_54ac44019152e67cec8a900c92e22efa.pdf} } @article { author = {Abd Alraheem Aljazazi, Neameh}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {8}, pages = {26-50}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.193100}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {The Impact of Information Technology on Supply Chain Management in health sector in Jordan}, abstract_ar = {The medical industry is still finding its place as other industries begin to adapt to information technology (IT).Many sectors benefit          from the common field of IT, which involve digitized supply          chains; virtual medicine communication; data sharing and  improved  diagnostics technology in multimedia. It is enough to inspire developing countries such as Jordan to embrace IT to deal with different impacts in the hospital supply networks and compete for e-health that most of these technologies cost (Matar & Alnabhan, 2013)..}, keywords_ar = {Impact of Information,technology,Management in health}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_193100.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_193100_53cb6000a478b3c07e9450f5731c8610.pdf} }