@article { author = {محمد الفضاله, خالد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {1-33}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165474}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {معوقات المشارکة في العمل التطوعي لدى طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة معوقات المشارکة في العمل التطوعي لدى طلبة کلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، ولتحقيق هدف الدراسة، قام الباحث بتصميم استبانة مکونة من (44) فقرة وموزعة على أربع مجالات لقياس درجة معوقات المشارکة في العمل التطوعي، وتطبيق الأداة على عينة عشوائية قوامها (811) طالباً وطالبةً من طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت. وأظهرت نتائج الدراسة أن معوقات المشارکة في العمل التطوعي لدى أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة عالية في مجال المعوقات المتعلقة بالبيئة الجامعية، ومتوسطة في مجال المعوقات المتعلقة بالطالب، ومجال المعوقات المتعلقة بمؤسسات العمل التطوعي، ومجال المعوقات المتعلقة بالمجتمع، وعلى الدرجة الکلية للأداة. کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً في درجة معوقات المشارکة في العمل التطوعي لدى أفراد عينة الدراسة في الدرجة الکلية للأداة، وفي جميع مجالات الدراسة، ما عدا مجال المعوقات المتعلقة بمؤسسات العمل التطوعي، تعزى لمتغير النوع ولصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً في درجة معوقات المشارکة في العمل التطوعي في الدرجة الکلية للأداة، وفي جميع مجالات الدراسة، ما عدا مجال المعوقات المتعلقة بالمجتمع، تعزى لمتغير المشارکة في العمل التطوعي ولصالح غير المشارکين.        The study aimed at exploring the obstacles to participation in voluntary work among students of College of Basic Education in Kuwait from the point of view of students themselves. To achieve the objective of the study a questionnaire of (44) items was developed by the researcher, covering four domains to measure the degree of obstacles to participation in voluntary work. The questionnaire was distributed to a random sample of (811) students at the College of Basic Education. Results showed that the degree of obstacles related to the domain of university environment was high, while it was medium in the domain of obstacles related to students him/herself, the domain of obstacles related to volunteering institutions, the domain of obstacles related to society, and in the total score. Furthermore, results showed that there was statistically significant differences in the degree of obstacles to participation in voluntary work in all domains and in the total score, except for the domain related to volunteering institutions, attributed to sex and in favour of female, and there was statistically significant differences in the degree of obstacles to participation in voluntary work in all domains and in the total score, except for the domain related to socity, attributed to volunteering variable and in favour of students who didn’t volunteer.}, keywords_ar = {خدمة المجتمع، المجتمع المدني، التعليم العالي community service,Civil Society,Higher Education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165474.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165474_b45612cdc0314ed816586a7ffb1e3738.pdf} } @article { author = {عبدالعزيز الشعيبي, عبدالرحمن}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {34-60}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165476}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مفهوم "المدرسة الافتراضية" من منظور العاملين في مدارس تعليم الکبار}, abstract_ar = {هدفت الدراسة لمعرفة مدى ملائمة مفهوم "المدرسة الافتراضية" لأهداف تعليم الکبار من منظور العاملين في مدارس تعليم الکبار في المملکة العربية السعودية، والبحث عن الفروق ذات دلالة إحصائية لمتغيرات الدراسة (الجنس، الوظيفة، المؤهل التعليمي، مستوى مهارات استخدام الحاسب الآلي). واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والاستبانة کأداة للدراسة. وکانت عينة الدراسة 145 من المعلمين وقادة المدارس والمشرفين التربويين في مدارس تعليم الکبار. وتوصلت الدراسة إلى "موافقة" آراء العاملين في مدراس تعليم الکبار حول مدى ملائمة مفهوم "المدرسة الافتراضية" لأهداف تعليم الکبار حيث بلغ المتوسط العام لاستجابات المشارکين على عبارات الاستبانة (4.17) بدرجة "موافق". ووجدت الدراسة عدم وجود دلالة إحصائية على عبارات الاستبانة تعزى لمتغير "الجنس". وأيضا وجدت الدراسة اختلافات دالة إحصائيًا لبعض العبارات حسب متغيرات "المؤهل التعليمي" ومتغير "الوظيفة" "مستوى مهارات استخدام الحاسب الآلي في التعليم". وأوصت الدراسة بتفعيل التعليم الإلکتروني للمستفيدين من الکبار، وإجراء المزيد من الأبحاث حول مفهوم "المدرسة الافتراضية" للمناطق الأخرى في المملکة والدول العربية.         The study aimed to find out the appropriateness of the concept of "the virtual school" to the adult education goals from the perspective of workers in adult education schools in the Kingdom of Saudi Arabia, and to search for statistically significant differences in the study variables (gender, job, educational qualification, level of computer skills). The study used the descriptive-analytical method and questionnaire as a tool for study. The sample of this study was 145 teachers, school leaders, and educational supervisors in adult education schools. The study reached an “agreement” of the opinions of employees in adult education schools about the appropriateness of the concept of “virtual school” to the goals of adult education, the overall average of the participants ’responses to the questionnaire statements was (4.17) with a degree of“ agree ”. The study found that there was no statistical indication of the questionnaire statements based on the "gender" variable. The study also found statistically significant differences for some statements according to the variables of “educational qualification,” “job,” and “level of computer skills in education.” The study recommended activating e-learning for adult beneficiaries, and conducting more research on the concept of a “virtual school” for other regions in the Kingdom and the Arab countries.}, keywords_ar = {المدرسة الافتراضية، التعليم الإلکتروني، تعليم الکبار، التعليم المستمر Virtual school,E-learning,Adult Education,continuing education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165476.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165476_032e990cb69026d889e680cf61499ed2.pdf} } @article { author = {محمود السعدي, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {61-90}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165477}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة الاستعداد للتعلم الرقمي في الأردن خلال جائحة کورونا من وجهة نظر معلمي المدارس شمال الأردن.}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الکشف عن درجة الاستعداد للتعلم الرقمي في الأردن خلال جائحة کورونا من وجهة نظر معلمي المدارس شمال الأردن , والتعرف إلى مدى ملائمة مناهج التعلم الرقمي في الأردن , ومدى توفر البنية التحتية الرقمية في الأردن , والتعرف إلى أثر قدرات ومهارات الطلبة والمعلمين على التعامل مع التکنولوجيا اللازمة للاستعداد للتعلم الرقمي في الأردن , والتعرف إلى دلالة الفروق في تصورات معلمي المدارس شمال الأردن لدرجة الاستعداد للتعلم الرقمي في الأردن خلال جائحة کورونا تعزى لمتغيرات ( الجنس , المؤهل العلمي , الخبرة) , استخدم الباحث في هذه الدّراسة المنهج الوصفي التحليلي , وتکوّن مجتمع الدّراسة من مجموعة من المعلمين والمعلمات في المدارس الحکومية والتّابعة لمديريات التّربية والتّعليم في لواء قصبة اربد, وتکونت عينة الدّراسة من  (233) فردًا، وبلغ عدد أفراد العينة من الذکور  (130) ,  کما بلغ عدد الإناث  (144) تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة , ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن المتوسطات الحسابية لمجالات الدراسة المتعلقة بالاستعداد للتعلم الرقمي في الأردن ,  تراوحت (3.26-4.37) بدرجة موافقة متوسطة ، حيث کان أعلاها للمجال  "ملائمة المناهج للتعلم الرقمي "، ثم يليه  المجال  "ملائمة البنية التحتية في الأردن "، بينما کان أدناها للبعد " قدرات ومهارات الطلبة في التعامل مع التکنولوجيا الرقمية "، وبلغ المتوسط الحسابي للمجالات ککل  (3.64) بدرجة موافقة متوسطة , وفي ضوء النتائج يوصي الباحث بضرورة عقد ورشات ودورات تدريبية للمعلمين والطلبة تساعدهم على استخدام الحاسوب والانترنت بکفاءة وفعالية للتعامل مع متطلبات التعلم الرقمي وإستراتيجياته . The study aimed to reveal the degree of readiness for digital learning in Jordan during the Corona pandemic from the point of view of school teachers in northern Jordan, to identify the suitability of digital learning curricula in Jordan, and the extent of the availability of digital infrastructure in Jordan, and to identify the impact of students and teachers' abilities and skills on dealing with technology Necessary to prepare for digital learning in Jordan, and to recognize the significance of the differences in the perceptions of school teachers in northern Jordan to the degree of readiness for digital learning in Jordan during the Corona pandemic due to variables (gender, academic qualification, experience), the researcher used in this study the descriptive and analytical approach, and the study community was formed from A group of male and female teachers in public schools and affiliated to the Education Directorates in the Irbid District, and the sample of the study consisted of (233) individuals, and the number of the sample members was (130) males, and the number of females was (144) who were chosen in a simple random method. The findings of the study showed that the arithmetic averages of the fields of study related to the readiness for digital learning in Jordan ranged from (3.26-4.37) with a degree of agreement. Intermediate, the highest was for the field "Adequacy of Curricula for Digital Learning", followed by the field "Adequacy of Infrastructure in Jordan", while the lowest for the dimension was "Abilities and Skills of Students in Dealing with Digital Technology", and the arithmetic average of the fields as a whole was (3.64) with a moderate approval rating In light of the results, the researcher recommends the necessity of holding workshops and training courses for teachers and students to help them use the computer and the Internet efficiently and effectively to deal with digital learning requirements and strategies.}, keywords_ar = {الاستعداد للتعلم، التعلم الرقمي,جائحة کورونا Preparing for learning,Digital learning,Corona Pandemic}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165477.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165477_afb74c318424e591bf0773128227f767.pdf} } @article { author = {ناصر بن سعد الرشيد, مشاعل}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {91-122}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165479}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملک سعود للتطوير المهني}, abstract_ar = {  هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملک سعود للتطوير المهني، وتحديد الصعوبات التي تواجه برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس المتدربين، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في استجابة أفراد الدراسة نحو البرنامج من حيث نوع الجنس (ذکور، إناث) ومن حيث نوع الکلية (الإنسانية، العلمية، الصحية). تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، والاستبانة کأداة للدراسة، وطبقت على مجتمع الدراسة الذي تکون من جميع أعضاء هيئة التدريس الجدد الذين أتموا برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم بجامعة الملک سعود عام (1438-1439هـ)، والبالغ عددهم (130) عضوا، وطبقت الدراسة عام (1439-1440هـ)، وتم التوصل إلى النتائج التالية: أن واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم بجامعة الملک سعود للتطوير المهني جاءت بدرجة متوسطة، حيث يأتي مجال المهارات التدريسية بالمرتبة الأولى، وبالمرتبة الثانية يأتي مجال المهارات التقنية، وبالمرتبة الثالثة يأتي مجال خدمة المجتمع، ويأتي بالمرتبة الرابعة مجال البحث العلمي، وأن أبرز الصعوبات التي تواجه برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم تمثلت في: تعارض أوقات البرامج التدريبية مع مواعيد المحاضرات، وزيادة الأعباء الوظيفية على عضو هيئة التدريس. The study aimed to identify the reality of achieving New Faculty Members Preparation Program at King Saud University for professional development, identifying the difficulties confronting from the perspectives of the trained faculty members. Moreover, detecting the statistical significance differences at the level of significance (0.05) in the responses of the participants towards the program in terms of gender (male, female) and in terms of type of college (human, scientific, health). the study adopted the survey descriptive approach, and the questionnaire as a tool for the study. The questionnaire applied to the study population, which is composed of all new faculty members who completed the New Faculty Members Preparation Program at King Saud University (1438-1439) which consisted of (130) members. The study was conducted in (1439-1440), and revealed the following findings: The degree of reality of achieving the New Faculty Members Preparation Program was medium, whereas the field of teaching skills ranked first, and in the second rank was the field of technical skills, and in the third rank was the field of community service. In addition, in the fourth rank was the field of scientific research, and the most prominent difficulties facing the program of preparing and adapting the new faculty members are: Training Programs Times conflict with the times of lectures, and increasing workloads on the faculty members.}, keywords_ar = {برنامج,أعضاء هيئة التدريس الجدد,جامعة الملک سعود,التطوير المهني. Program,New faculty members,King Saud University,Professional Development}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165479.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165479_97f5ae23c32cff75211f8905f1e085ba.pdf} } @article { author = {عبد العزيز سعود عقيل, عائشة}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {123-149}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165482}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارک الکبير من وجهة نظر المعلمات}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة التعرف على دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارک الکبير من وجهة نظر المعلمات  ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مؤلفة من (20) فقرة، تم توزيعها على (50) من معلمات تلک المرحلة وتم التأکد من صدقها عن طريق عرضها على لجنة من المحکمين من ذو الخبرة والاختصاص من حملة شهادات الدکتوراه ويحملون رتب علمية متفاوتة، وتم التأکد من ثباتها عن طريق معادلة کرونباخ الفا وبعد عملية توزيع الاستبانات وجمعها تم ترميزها وإدخالها الى الحاسوب، ومعالجتها إحصائياً باستخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية. وقد بينت الدراسة ان دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارک الکبير من وجهة نظر المعلمات کبير، وبينت ايضا انه لا يوجد  فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في متوسطات استجابات افراد عينة الدراسة نحو دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارک الکبير تعزى لکل من المتغيرات  (التخصص، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، وبناء على نتائج هذه الدراسة فقد أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها: ضرورة استخدام التحفيز من قبل معلمات المرحلة الأساسية کونه يساعد على تميز التلاميذ بمشارکة فعّالة في الدرس. ضرورة حث معلمات المرحلة الاساسية على استخدام التحفيز کونه يساعد على تميز التلاميذ بالتحضير المسبق للحصة. This study aimed to identify the role of the use of incentives by teachers on the achievement of primary school students in the schools of Mubarak Al-Kabeer area from the teachers ’point of view. To achieve the aim of the study, a questionnaire consisting of (20) items was developed, and it was distributed to (50) of the teachers of that phase. Its validity was verified by presenting it to a panel of experienced and competent arbitrators who hold doctoral degrees and hold varying scientific ranks. Using the Statistical Package for Social Sciences. The study showed that the role of using incentives by teachers on the achievement of primary school students in the schools of the Mubarak Al-Kabeer area from the teachers ’point of view is large, and it also showed that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) in the average responses of the study sample. Towards the role of using incentives by teachers on the achievement of primary school students in Mubarak Al-Kabeer area schools due to each of the variables (specialization, years of experience, academic qualification, place of residence), and based on the results of this study, the researcher recommended several recommendations, the most important of which are: The necessity of using motivation by primary school teachers, as it helps pupils to be distinguished by effective participation in the lesson. The necessity of urging primary school teachers to use stimulation, as it helps students distinguish themselves from pre-preparing the session.}, keywords_ar = {الحوافز، تحصيل الطلبة، المرحلة الابتدائية، منطقة مبارک الکبير Incentives,Student achievement,primary school,Mubarak Al-Kabeer Area}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165482.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165482_298fc9fad359ed9823583e61ec55be4f.pdf} } @article { author = {حسين غلوم عبدالله, سالم}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {150-176}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165484}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لأساليب تنمية مهارات التفکير الابداعي في تدريس مقرر اللغة العربية للمرحلة الثانوية من وجهة نظر المشرفين بدولة الکويت}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لأساليب تنمية مهارات التفکير الابداعي في تدريس مقرر اللغة العربية للمرحلة الثانوية بدولة الکويت من وجهة نظر المشرفين، والتعرف إلى الفروق الفردية في استجابة العينة حول مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لأساليب تنمية مهارات التفکير الابداعي في تدريس مقرر اللغة العربية للمرحلة الثانوية بدولة الکويت من وجهة نظر المشرفين تعزى لمتغير الجنس والخبرة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتکون مجتمع الدراسة من المشرفين التربويين في دولة الکويت للعام الدراسي 2020/2021م، وتم اختيار عينة عشوائية تکونت من (120) مشرفاً تربوياً، وتم استخدام استبانة من (22) فقرة، وتوصلت نتائج الدراسة أن المتوسطات الحسابية قد تراوحت ما بين (3.51-3.61)، حيث جاء محور البيئة الصفية في المرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي بلغ (3.61)، بينما جاء محور الأنشطة الداعمة والمحفزة للإبداع في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ (3.51)، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة ککل (3.56) وبدرجة متوسطة، کما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم جود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) تعزى لأثر الجنس ،وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) تعزى لأثر الخبرة لصالح ذوي خبر 10 سنوات فأکثر، وبناء على نتائج الدراسة اوصى الباحث إلى ضرورة تدريب معلمي اللغة الربية حول اساليب تنمية مهارات التفکير الإبداعي لدى الطلبة من خلال الدروات التدريبية، وإعداد دليل لمعلمي اللغة العربية يتضمن اساليب تنمية التفکير الإبداعي ومهاراته، وتهيئة البيئة التربوية التي تتيح لمعلمي اللغة العربية ممارسة اساليب التفکير ابداعي اثناء العملية التعليمية، وإجراء دراسات اخرى حول مدى ممارسة معلمي اللغة العربية اساليب تنمية انماط اخرى من التفکير مثل التفکير الناقد. The current study aimed to identify the extent to which Arabic language teachers practice methods of developing creative thinking skills in teaching the Arabic language course for the secondary stage in the State of Kuwait from the point of view of supervisors, and to identify individual differences in the sample response about the extent to which Arabic language teachers practice methods of developing creative thinking skills Teaching the Arabic language course for the secondary stage in the State of Kuwait from the point of view of the supervisors due to the variable of gender and experience, and the descriptive and analytical approach was used, and the study population consisted of the educational supervisors in the State of Kuwait for the academic year 2020/2021 AD, and a random sample of (120) was selected An educational supervisor, and a questionnaire of (22) items was used, and the results of the study found that the arithmetic averages ranged between (3.51 - 3.61), where the class environment axis came first with the highest average My arithmetic reached (3.61), while the axis of activities supporting and stimulating creativity came in last place, with an arithmetic average of (3.51), and the arithmetic average of the tool as a whole was (3.56) and with a degree The results of the study also found that there were no statistically significant differences Y ( = 0.05) attributed to the effect of gender, and the existence of statistically significant differences (= 0.05) attributed to the effect of experience in favor of those with experience of 10 years or more, and based on the results of the study, the researcher recommended the need to train teachers of the wild language on methods Developing students' creative thinking skills through training courses, preparing a guide for Arabic language teachers that includes methods of developing creative thinking and its skills, creating an educational environment that allows Arabic language teachers to practice creative thinking methods during the educational process, and conducting other studies on the extent of language teachers ’practice Arabic methods of developing other styles of thinking such as critical thinking.}, keywords_ar = {اللغة العربية، التفکير الإبداعي، اساليب، الکويت Arabic language,Creative thinking,Methods,Kuwait}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165484.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165484_138bc79825da16f0c1b627e7edb6fac6.pdf} } @article { author = {أحمد سالم الخلف, فاطمة}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {177-202}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165486}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى امتلاک معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية لمهارات التدريس في تدريس مادة الرياضيات من وجهة نظر المشرفين التربويين بدولة الکويت}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مدى امتلاک معلمي الرياضيات لمهارات التدريس من وجهة نظر المشرفين بدولة الکويت، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتکون مجتمع الدراسة من المشرفين التربويين في دولة الکويت للعام الدراسي 2020/2021م، وتم اختيار عينة عشوائية تکونت من (120) مشرفاً تربوياً، وتم إعداد استبانة لذلک وتکونت الاداة من (22) فقرة وزعت على ثلاثة مجالات وهي: المجال الاول التدريس المتمايز، والمجال الثاني الاستيعاب المفاهيمي، والمجال الثالث المهارات المتعلقة بخطوات التدريس (الترکيز، التدريس، التدريب، التقويم)، أن المتوسطات الحسابية قد تراوحت مابين (3.43-3.48)، حيث جاءت مهارات الاستيعاب المفاهيمي في المرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي بلغ (3.48)، تلاها مهارات التدريس المتمايز في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي بلغ (3.45)، بينما جاءت المهارات المتعلقة بخطوات التدريس في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ (3.43)، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة ککل (3.45) وبدرجة متوسطة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية  (a = 0.05) تعزى لأثر الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية(a = 0.05) تعزى لأثر الخبرة، وبناء على نتائج الدراسة اوصت الباحثة إلى ضرورة الاستفادة من المهارات التدريسية التي تم تحديها في الدراسة والاستفادة منها في تقويم معلمي مقرر الرياضيات بالمرحلة الثانوية من المشرفين التربويين، وضرورة إصدار دليل لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية يتضمن هذه المهارات التدريسية، وضرورة عقد دورات تدريبية وتأهيليه لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية لتدريبهم على ممارسة المهارت التدريسية، وضرورة توعية معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية على توظيف المهارات التدريسية المذکورة في العملية التعليمية، وتوفير الوسائل التدريسية التي تساعد معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية على تطبيق مهارات التدريس. The current study aimed to identify the extent to which mathematics teachers possess teaching skills from the point of view of supervisors in the State of Kuwait, and the descriptive analytical approach was used, and the study population consisted of the educational supervisors in the State of Kuwait for the academic year 2020/2021 AD, and a random sample consisting of (120 An educational supervisor, and a questionnaire was prepared for that, and the tool consisted of (22) items distributed into three areas: the first field, differentiated teaching, the second area, conceptual comprehension, and the third field, skills related to the teaching steps (focus, teaching, training, evaluation) , That the arithmetic averages ranged between (3.43-3.48), where the conceptual comprehension skills came in the first place with the highest arithmetic average of (3.48), followed by the differential teaching skills in the second place with an arithmetic average of (3.45). Related to the teaching steps in the last place with an arithmetic average of (3.43), the arithmetic mean of the tool as a whole was (3.45) with a medium degree, and there were no statistically significant differences (= 0.05) due to the effect of gender, and the absence of statistically significant differences (= 0.05) attributed to effect Experience, and based on the results of the study, the researcher recommended the necessity of making use of the teaching skills that were challenged in the study and making use of them in evaluating the teachers of the mathematics course at the secondary stage from the educational supervisors, and the need to issue a guide for mathematics teachers at the secondary stage that includes these teaching skills, and the necessity of holding courses Training and qualification for mathematics teachers at the secondary stage to train them in practicing teaching skills, and the need to educate mathematics teachers at the secondary stage to employ the teaching skills mentioned in the educational process, and to provide teaching aids that help mathematics teachers in the secondary stage to apply teaching skills.}, keywords_ar = {: مهارات التدريس، التدريس المتمايز، الاستيعاب المفاهيمي، الرياضيات، معلمي. teaching skills,Differentiated teaching,Conceptual Understanding,Mathematics,my teachers}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165486.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165486_da06def07f66253b666faddc80ff1d8b.pdf} } @article { author = {مطر حسين المزاوده, سلامه and محمد نصر الداود, وجدان}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {203-232}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165489}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {اتجاهات معلمي التربية الإسلامية في مديرية لواء قصبة المفرق نحو تطبيق الجودة الشاملة في مدارسهم}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى  اتجاهات معلمي التربية الإسلامية في لواء قصبة المفرق نحو تطبيق الجودة الشاملة في مدارسهم، کما تهدف إلى التعرف إلى اثر متغيرات:(الجنس ، المؤهل العلمي ،وعدد سنوات الخبرة) في اتجاهات معلمي التربية الإسلامية في لواء قصبة المفرق نحو تطبيق الجودة الشاملة في مدارسهم. وخلصت الدراسة إلى أن اتجاهات معلمي التربية الإسلامية في مديرية لواء قصبة المفرق نحو تطبيق الجودة الشاملة في مدارسهم جاءت مرتفعة إذ بلغ المتوسط الحسابي الکلي (3.9) وبانحراف معياري(0.84) وقد تراوحت المتوسطات الحسابية للفقرات بين(2.05-(4.22 وجاء نصف الفقرات تقريباً بدرجة مرتفعة، في حين هناک (16) فقرة جاءت بدرجة متوسطة، والدرجة للأداة ککل جاءت بدرجة مرتفعة،  وقد تعزى هذه النتيجة إلى قناعة معلمي و معلمات التربية الإسلامية إلى أهمية تطبيق الجودة الشاملة في مدارسهم فمبادئ و معايير الجودة الشاملة تساعد جميع العاملين في الحقل التربوي من معلمين و مدراء مدارس في تحسين العملية الإدارية و التعليمية، وجاءت الفقرة (20) بالمرتبة الأولى والتي تنص على " تحقق الجودة نقلة نوعية في تحسين عملية التعلم و التعليم" ويعزو الباحث ذلک إلى أن الجودة تعتبر من أهم العوامل المؤثرة في عمليتي التعليم و التعلم التي ترفد المجتمع بالکفاءات و تلبي حاجات خطط التنمية، وجاءت الفقرة رقم (17) في المرتبة الأخيرة والتي تنص على" تطبيق الجودة مجرد تنظير و حبر على ورق لدينا" ويعزو الباحث ذلک إلى ن الجودة الشاملة دخلت جميع مجالات الحياة و منها المجال التربوي، وذلک لتحسين العملية التعليمية التعلمية. وأظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة α≤ 0.05)) تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي  وسنوات الخبرة ، وقد تعزى هذه النتيجة إلى قناعات العاملين في المدارس بتطبيق بمبادئ إدارة الجودة الشاملة في مدارسهم. The present study aimed to identify the trends of Islamic education teachers in the Qasaba al-Mafraq district towards implementing comprehensive quality in their schools. It also aims to identify the effect of variables: (gender, academic qualification, and number of years of experience) on the directions of Islamic education teachers in the Qasaba al-Mafraq district towards implementing Total quality in their schools. The study concluded that the trends of Islamic education teachers in the district of the Kasbah of Mafraq towards implementing comprehensive quality in their schools were high, as the overall arithmetic mean was (3.9) and a standard deviation (0.84). High, while there are (16) items that came with a medium grade, and the score for the tool as a whole came with a high score. This result may be attributed to the conviction of Islamic education teachers on the importance of applying total quality in their schools. The principles and standards of comprehensive quality help all workers in the educational field from Teachers and school principals in improving the administrative and educational process Paragraph (20) came first, which states: “The achievement of quality is a quantum leap in improving the learning and education process.” Paragraph No. (17) is in the last place, which states "the application of quality is just theorizing and ink on our paper." The study was not present and showed statistically significant differences at the function level α≤ 0.05) due to the effect of gender, educational qualification and years of experience, and this result may be attributed to the convictions of school workers in the application of the principles of total quality management in their schools.}, keywords_ar = {الاتجاه ، الجودة الشاملة ، الجودة في التعليم Trend,overall quality,quality in education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165489.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165489_fcf4de9eb428509383c9b84b342932c2.pdf} } @article { author = {فهد الخضر, خلود}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {233-272}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165492}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع دور الأسرة السعودية في التربية الاقتصادية للأولاد في ضوء تداعيات العولمة}, abstract_ar = {أهداف الدِّراسَة:        هدفت الدِّراسَة إلى التعرف على دور الأسرة في التربية الاقتصادية للأولاد في ضوء تداعيات العولمة، وفقاً للمجالات التالية: الإنتاج، ترشيد الاستهلاک، الادخار. منهج الدِّراسَة وأدواتها:       تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتم تطوير وبناء استبانة لقياس دور الأسرة في التربية الاقتصادية للأولاد في ضوء تداعيات العولمة، يتضمن (3) مجالات، و(24) عبارة. أداة الدِّراسَة وعينتها:        طُبقت الاستبانة على عينة الدِّراسَة المکونة من(380)من أمهات طلاب وطالبات المرحلة المتوسطة بمدينة بريدة، وذلک بعد استثناء العينة الاستطلاعية والبالغ عددها(30) من الأمهات. نتائج الدِّراسَة: توصلت الدِّراسَة إلى النتائج التالية: -      حصل مجال (الإنتاج) على المرتبة الأولى بمتوسط حسابي مقداره (4.58)، وانحراف معياري مقداره (0.41)، وبدرجة تقدير (موافق بشدة). -      حصل مجال (ترشيد الاستهلاک) على المرتبة الثانية بمتوسط حسابي مقداره (3.36)، وانحراف معياري مقداره (4.55)، وبدرجة تقدير (موافق بشدة). -      حصل مجال (الادخار) على المرتبة الثالثة بمتوسط حسابي مقداره (4.25) وانحراف معياري مقداره (0.61)، وبدرجة تقدير (موافق بشدة). عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة الإحصائيَّة (α≤0.05) بين متوسطات استجابات (الأمهات) حول  (واقع دور الأسرة في التربية الاقتصاديَّة للأولاد) تعزى لمتغير (المستوى التعليمي)، على مجالات (الإنتاج، ترشيد الاستهلاک، الادخار). -      وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة الإحصائيَّة (α≤0.05) بين متوسطات استجابات (الأمهات) حول (واقع دور الأسرة في التربية الاقتصاديَّة للأولاد) تعزى           لمتغير الدخل الشهري على مجال (الادخار)، حيث کانت الفروق لصالح مستويات:           (أکثر من 5 آلاف ريال). توصيات الدِّراسَة: -       التعاون الأسري لاکتشاف قدرات ومهارات الأولاد لصقلها في المستقبل، والمساهمة في تنمية دخل الأسرة. -      الحرص الأسري على ترشيد الإنفاق في الولائم والحفلات وغيرها من الکماليات. -      العناية الأسرية بتوفير صناديق نقود، مخصصة للادخار توضع في المنزل، وتوضح أهميتها للأولاد. Objectives of the study:        The study aimed to identify the role of the family in the economic education of children in light of the implications of globalization, according to the following areas: production, rationalization of consumption, and savings. The study curriculum and tools:       A descriptive survey approach was used, and a questionnaire was developed and built to measure the role of the family in the economic education of children in light of the implications of globalization. It includes (3) areas and (24) phrases. The study tool and its sample:        The questionnaire was applied to the study sample consisting of (380) mothers of middle school students in Buraidah city, after excluding the exploratory sample of (30) mothers. Results of the study: The study reached the following results: - The field of (production) was ranked first with a mean of (4.58), a standard deviation of (0.41), and a degree of estimate (strongly agree). - The field of (consumption rationalization) ranked second, with an arithmetic mean of (3.36), a standard deviation of (4.55), and a degree of estimate (strongly agree). - The (saving) field was ranked third with an arithmetic mean of (4.25) and a standard deviation of (0.61), and with a degree of appreciation (strongly agree). There are no statistically significant differences at the level of statistical significance (α≤0.05) between the averages of (mothers') responses about (the reality of the family’s role                        in the economic education of children) due to the variable (educational level), on the fields of (production, rationalization of consumption, saving) . - There are statistically significant differences at the level of statistical significance (α≤0.05) between the averages of (mothers') responses about (the reality of the family’s role in economic education for children) due to the monthly income variable in the field of            (saving), where the differences were in favor of levels: (more than 5 thousand riyals). Study recommendations: - Family cooperation to discover the capabilities and skills of children to refine them in the future, and contribute to the development of family income. - Family keenness to rationalize spending in banquets, parties and other luxuries. Family care by providing cash boxes intended for savings to be put in the home, and explaining their importance for children.}, keywords_ar = {التربية الاقتصادية، تداعيات العولمة، الأسرة، بريدة. economic education,implications of globalization,the family,Buraidah}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165492.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165492_019fdc69da77e68d11a8cdee6d52a6d8.pdf} } @article { author = {عيضة عايض الحارثي, مها and عبد الله سعود العيسى, هنادي}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {273-297}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165496}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفکير الابتکاري واکتساب المفاهيم العلمية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى معرفة "أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفکير الابتکاري لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف". وتحقيقًا لهدف الدراسة استخدمت الباحثة منهجًا شبه تجريبي على عيِّنة عشوائية بسيطة من مجتمع البحث الذي شمل تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدرسة الابتدائية الحادية والعشرين، بمدينة الطائف، وقد بلغ عدد تلميذات العيِّنة (104) تلميذات، مقسمة على النحو التالي: (52) تلميذة في المجموعة الضابطة، و(52) تلميذة في المجموعة التجريبية، ودرست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، ودرست المجموعة التجريبية بنموذج فراير، واستخدمت الباحثة اختبار التفکير الابتکاري من إعداد: د. فرانک ويليامز، ترجمة وتقنين: د. أحمد قنديل. وتم تطبيق هذا الاختبار تطبيقًا (قبليًّا، وبعديًّا)، بعد التأکد من صدقه وحساب ثباته. ولاختبار صحة الفروض عُولجت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، ومعادلة حساب حجم التأثير، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار التفکير الابتکاري عند مهارات: الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والعنوان اللفظي، والدرجة الکلية لصالح المجموعة التجريبية بينما کانت مهارة التحسين غير دالة، وکان حجم تأثير نموذج فراير في تنمية التفکير الابتکاري يتراوح بين صغير وکبير. The study aimed to find out "the effect of using the Fryer model, in teaching science, on the development of innovative thinking among fifth-grade primary students in Taif." In order to achieve the aim of the study, the researcher used a quasi-experimental approach, on a simple random sample, from the research community, which included female pupils in the fifth grade of primary school, in the twenty-first primary school, in Taif city, and the number of female students in the sample reached (104) pupils, divided as follows: ( 52) a student in the control group, and (52) a student in the experimental group. She studied the control group in the usual way, and the experimental group studied using the Fryer model, and the researcher used the innovative thinking test prepared by: Dr. Frank Williams, translation and legalization: Dr. Ahmed Qandil. This test was applied in application (before and after), after confirming its validity and calculating its consistency. To test the validity of the hypotheses, the data were processed using a test (T) for two independent groups, and the equation for calculating the size of the effect, and the results of the research found that there were differences between the mean scores of the experimental and control groups, in the post-measurement, to test innovative thinking, when skills: fluency, flexibility, and originality. And the verbal title, and the overall score in favor of the experimental group, while the skill of improvement was not significant, and the size of the effect of Fryer on the development of innovative thinking ranged from small to large.}, keywords_ar = {أثر,استخدام,نموذج فراير,تدريس العلوم,تنمية,التفکير الابتکاري,المفاهيم العلمية,الصف الخامس الابتدائي,مدينة الطائف Impact,Use,Fryer Model,Science teaching,Development,Innovative thinking,Scientific Concepts,Fifth Grade Primary,Taif City}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165496.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165496_06b0c59208460b0c35457e9a9ce42e34.pdf} } @article { author = {عبيد بداح العتيبي, شيخة}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {298-337}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165500}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة تطبيق استراتيجية التلعيب ومعوقات تطبيقها لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجه تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملکة العربية السعودية بالإضافة الى الکشف عن معوقات تطبيقها من وجهة نظرهن والفروق في درجه تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي في مدارس منطقه الرياض بالمملکة العربية السعودية، وفق متغيرات المؤهل التعليمي، سنوات الخبرة، والمرحلة الدراسية.      ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتم إعداد استبانة کاداه لجمع البيانات تکونت من ثلاث محاور رئيسية  تم التحقق من دلالات صدقها وثباتها، ثم تم توزيعها الکترونيًا على مجتمع البحث المتمثل في معلمات الحاسب الألى بمنطقة الرياض بالمملکة العربية السعودية للمرحلتين المتوسطة والثانوية في الفصل الدراسي الثاني لعام 1437-1438هـ البالغ عددهن 780 معلمة وکانت نسبة المسترد والصالح منها 70 استبانة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقة الرياض بالمملکة العربية السعودية جاءت بدرجة کبيرة حيث تأتي درجة تطبيقها لدى المعلمات فيما يخص المنهج وطرق التدريس بالمرتبة الأولى، يليه درجة تطبيق استراتيجية التلعيب لدى المعلمات فيما يخص الطالبة کما تبين  أن هناک موافقة بدرجة کبيرة بين أفراد البحث على وجود معوقات لتطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملکة العربية السعودية، حيث تأتي المعوقات المرتبطة بالإدارة المدرسية والامکانات المادية بالمرتبة الأولى، يليها المعوقات المرتبطة بالمناهج الدراسية، وبالمرتبة الثالثة تأتي المعوقات المرتبطة بالمعلمة، وفي الأخير تأتي المعوقات المرتبطة بالطالبات کأقل معوقات لتطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملکة العربية السعودية. The Research objective is discover the level of implementing gamification strategy  by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa in addition to discovering the drawbacks from implementing gamification strategy  by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa from their perspective, and the differences in the level of implementing it by the female teachers of computer science in Riyadh according to the variables of education qualification, years of experience, and school grade they teach.   To achieve the research objectives the researcher used descriptive analysis method. and a questionnaire was prepared as data collective tool it consisted of three main cores which have been verified of their guidance of validity and certainty, then it was distributed online to the community of the study represented by the female teachers of computer science in Riyadh for the grades of intermediate​ and secondary in the second term of the year 1438-1437 H reaching the number 780 female teachers, and the percentage of the reclaimed and valid was 70 questionnaires. The research findings have reached that the level of implementing gamification by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa were at a high level. implementing gamification comes first place to female teachers relating to curriculum and methods of teaching. Afterwards comes the level of implementing gamification strategy by the female teachers relating to the female student, it became clear that there is a high level of approval amongst the research individuals on existing the drawbacks of implementing gamification by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa whereas the drawbacks relating to school management and financial recourses came first place, afterwards comes the drawbacks relating to curriculums. third place comes the drawbacks relating to female teacher. and lastly comes the drawbacks relating to the female students as the least drawback of implementing gamification by strategy the female teachers of computer science in Riyadh at ksa}, keywords_ar = {إستراتيجية التلعيب,معلمات الحاسب الآلي . Gamification Strategy - Computer Parameters}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165500.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165500_46c775a4689681834fda6d40f1c3c5c8.pdf} } @article { author = {عبدالرحمن سيدأحمد العقيل, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {338-362}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165502}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الکويت}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الکويت، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، ولجمع البيانات تم تطوير استبانة معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الکويت، في صورة مقياس وتکونت من (18) فقرة، وتم التأکد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة تکونت من (170) معلمًا ومعلمة من معلمي التربية الفنية في وزارة الکويت، وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ استجابات عينة الدراسة کانت موافقة بدرجة مرتفعة معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الکويت، وتوصلت الدراسة إلى عدة توصيات أهمها تطوير منهج الرسم والتصوير بمادة التربية الفنية من خلال الاستفادة من برنامج التفکير بالفنون في تنمية عادات عقل الفنان لاثراء التعبير الابتکارى لدي الطلبة في اطار الاتجاهات الفنية، واقامة ورش عمل لتدريب المعلمين بشکل عام ومعلمي التربية الفنية بشکل خاص على استخدام مداخل وانماط واستراتيجيات برنامج التفکير بالفنون داخل الفصل الدراسي لتنمية مستويات التفکير العليا عن طريق التهيئة بالتفکير المرئي The current study aimed to identify the obstacles to teaching art education from the point of view of its teachers in the Ministry of Education in the State of Kuwait. The study used the descriptive survey approach, and to collect data, a questionnaire of art education obstacles was developed from the point of view of its teachers in the Ministry of Education in the State of Kuwait, in the form of a scale. From (18) paragraphs, and their validity and consistency was ascertained, they were applied to a sample consisting of (170) teachers from art education teachers in the Ministry of Kuwait, and the results of the study showed that the responses of the study sample were in agreement with a high degree, impediments to teaching art education from the viewpoint of Its teachers are at the Ministry of Education in the State of Kuwait, The study reached several recommendations, the most important of which is the development of the drawing and painting curriculum in Art Education by taking advantage of the Art Thinking Program in developing the habits of the artist's mind to enrich the creative expression of students within the framework of artistic trends, and holding workshops to train teachers in general and art education teachers in particular on the use of approaches The patterns and strategies of the Art Thinking Program in the classroom to develop higher levels of thinking by preparing visual thinking.}, keywords_ar = {معيقات، التربية الفنية، معلمي التربية الفنية. Obstacles,Art Education,Art Education Teachers}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165502.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165502_02189fca77d52603f5148f1723f28d45.pdf} } @article { author = {خضر الطلحي, نوال and عبد العزيز مسعود إسماعيل, آمال}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {363-389}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165504}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {العلاقة بين قدرات المعلمة ذات "الذکاء الناجح" والمواهب التحليلية لطفل ما قبل المدرسة}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين قدرات المعلمة ذات الذکاء الناجح على الموهبة التحليلية للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة، تکونت عينة الدراسة من 10 معلمات من رياض الأطفال في مدينة جدة، قُسموا الى مجموعتين؛ مجموعة الأولى (المعلمات ذوات الدرجة الأعلى في المقياس)، والمجموعة الثانية (المعلمات ذوات الدرجة الأدنى في المقياس). اما عينة الأطفال فهي مکونة من 30 طفل من أطفال المعلمات في المجموعتين. تم اختيار العينتين بالطريقة القصدية.  اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي. تم اختبار المعلمات بمقياس التقدير الذاتي للذکاء الناجح، اما الأطفال فقد تم اختبارهم على مرحلتين قبلية وبعدية بالاستعانة بمقياس وکسلر لأطفال ما قبل المدرسة والمرحلة الابتدائية، تمت الاستعانة ببرنامج SPSS لاستخراج المتوسطات الحسابية ودرجات الفروق ومعاملات الارتباط بين قدرات المجموعات. أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية قوية بين متوسطات الذکاء الناجح الکلي والقدرات التحليلية والابداعية والعملية للمجموعة الأولى (المعلمات ذوات الدرجة الأعلى في المقياس)، وبين متوسطات المواهب التحليلية لأطفالهن. في المقابل، أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية ضعيفة بين متوسطات الذکاء الناجح الکلي والقدرات التحليلية والابداعية والعملية للمجموعة الثانية (المعلمات ذوات الدرجة الأدنى في المقياس)، وبين متوسطات المواهب التحليلية لأطفالهن.  ونتائج الدراسة توضح أثر قدرات معلمة مرحلة ما قبل المدرسة ذات الذکاء الناجح التحليلية والإبداعية والعملية على تطور المواهب التحليلية لأطفالها. This study aimed at reveal the relationship between the abilities of a teacher with successful intelligence on the analytical giftedness of preschool children. The study sample consisted of 10 teachers from kindergarten in Jeddah, and they were divided into two groups: The first group is the teachers with the highest score on the scale, and the second group is the teachers with the lowest score on the scale., while the sample of children is composed of 30 children of teachers in the two groups. The two samples were selected by the intentional approach. The study relied on the correlational descriptive approach. The teachers were tested with the Self-Estimate Scale of Successful Intelligence, while the children were tested in two stages, before and after using the Wechsler scale for pre-school and primary school children. The results showed a strong positive correlation between the averages of the total of successful intelligence and the analytical, creative and practical abilities of the first group (teachers with the highest score on the scale), and the averages of the analytical giftedness of their children. On the other hand, the results showed a weak positive correlation between the means of the total of successful intelligence and the analytical, creative and practical abilities of the second group (teachers with the lowest score on the scale), and the averages of the analytical talents of their children. The study recommended to applying special training courses for preschool teachers. The study recommended to develop their successful intelligence and apply it in the development of children's gifts In particular Analytical giftedness.}, keywords_ar = {الذکاء الناجح، المواهب التحليلية، أطفال ما قبل المدرسة Successful intelligence,Gift,preschool children}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165504.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165504_adb6960a21545c5d5ef77c155d3a1800.pdf} } @article { author = {عبد الوهاب الطيار, إبراهيم}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {460-484}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165525}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الکفايات المهنية المبنية على المعايير لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم}, abstract_ar = {تعتبر الکفاية المهنية المبنية على المعايير لدى معلمي التربية الخاصة عموماً ومعلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم خصوصاً من أهم مرتکزات الإعداد المهني؛ وذلک لأثارها الإيجابية المتوقعة في رفع الجودة في التعليم المقدم لطلبة التربية الخاصة، وکذلک في الرفع من مستوى الکفاية المهنية لدى معلميهم. لذلک سعى هذا البحث لتحقيق عدداً من الأهداف وهي: التعرف على المقصود بالکفايات المهنية المبنية على المعايير، وکذلک للتعرف على أهمية الکفايات المهنية المبنية على المعايير لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم، أيضاً للتعرف على کيفية الحکم على الکفاية المهنية لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم، وختاماً للتعرف على المعوقات التي تحول دون امتلاک الکفاية المهنية لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم. To special education teachers and learning disabilities ones, the professional competence that based on standards considers the most important Pillars of professional preparation. It has expected outcomes to enhance and develop the quality of education for special education students, as well as the level of professional competence to their teachers. This research purposed to understand deeply the concept of professional competence that based on standards and it’s importance to special education teachers and learning disabilities ones and how to judge those teachers according to it. Finally, to recognize the obstacles that could prevent to have the professional competence.}, keywords_ar = {الکفاية المهنية، المعايير، صعوبات التعلم. Professional Competence,Standards,learning disabilities}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165525.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165525_cef3742e2f45669bb8d1f01964814ed9.pdf} } @article { author = {السيد الکشکي, مجده and محمد الصّبّان, عبير}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {410-459}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.165532}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {جودة الحياة الأسرية کمتغير وسيط في العلاقة بين الأمن الفکري وأحادية الرؤية لدى عينة من طلاب الجامعة السعوديين}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف علي دور جودة الحياة الأسرية کمتغير وسيط في العلاقة بين الأمن الفکري وأحادية الرؤية، بالإضافة إلى التعرف على العلاقة بين الأمن الفکري وجودة الحياة الأسرية وأحادية الروية، والفروق في کل من الأمن الفکري وجودة الحياة الأسرية وأحادية الروية وفقا للنوع والتخصص، وتکونت عينة الدراسة من (860) من طلاب الجامعة السعوديين طُبق عليهم مقاييس جودة الحياة الاسرية (عبد الوهاب وشند،2010)، والأمن الفکري للشباب (الکشکي والعتيبي ،2017)، وأحادية الرؤية (عثمان ،2007)، وتوصلت الدراسة إلى أن أکثر أبعاد جودة الحياة الأسرية انتشاراً هو البعد الخاص بالمقدرة المادية والسلامة الصحية، واتصفت عينة الدراسة بمستوي منخفض من أحادية الرؤية ووجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة إحصائياً بين جودة الحياة الأسرية وبين الأمن الفکري، ووجود علاقة عکسية بين أحادية الرؤية وجودة الحياة الأسرية، ووجود علاقة عکسية بين الأمن الفکري وأحادية الرؤية، وأن هناک تأثير ايجابي لجودة الحياة الأسرية کمتغير وسيط للعلاقة بين الأمن الفکري وأحادية/ تعددية الرؤية، ووجود فروق دالة إحصائيا وفقاً للنوع لصالح الاناث في جودة الحياة الأسرية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في الأمن الفکري وأحادية الرؤية وفقا للنوع، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في کل من جودة الحياة الأسرية الأمن الفکري وأحادية/ تعددية الرؤية وفقاً للتخصص، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة مراکز الارشاد النفسي بالجامعات بوضع برامج وخطط تمکنهم من خلق فکر متعدد ومتعايش مع الاخر لدى طلاب الجامعة The present study aimed at exploring the role of the quality of family life as a mediating variable in the relationship between intellectual security and One-Track Mindedness, identifying the relationship between intellectual security and family quality of life and One-Track Mindedness, and identifying the differences in intellectual security, the quality of family life and One-Track Mindedness according to gender and specialization. The measures of the quality of family life (Abdul-Wahab and Shend, 2010), intellectual security of youth (El Keshky & Al-Otaibi, 2017), and One-Track Mindedness (Othman, 2007) were applied to the study’s sample of 860 Saudi university students. The results showed that the most prevalent dimension of the quality of family life was applied to the dimensions of physical ability and health safety; the study sample was characterized by a low level of One-Track Mindedness. Statistically positive significant correlation between the quality of family life and intellectual security, and negative correlations between One-Track Mindedness and both the quality of family and intellectual security were found. There was a positive effect on the quality of family life as a mediating variable of the relationship between intellectual security and One-Track Mindedness. The study found a statistically significant differences in the quality of family life due to gender in favor of females. The results showed no statistically significant differences in intellectual security and One-Track Mindedness according to gender; or in quality of family life, intellectual security, and One-Track Mindedness according to specialization. As a result, the study recommended psychological counseling centers in universities to develop programs and plans that enable students to develop Multi-Track Mindedness and to coexist with the other university students.}, keywords_ar = {جودة الحياة – الأسرة – الأمن الفکري – أحادية الرؤية – طلاب الجامعة- السعودية. Quality of Family Life,intellectual security,One-Track Mindedness,university students,Saudi Arabia}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165532.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_165532_57bf2858fcb844c094a963ee951fe055.pdf} } @article { author = {عبدالرحمن الفيصل, لطيفه}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {37}, number = {4}, pages = {390-409}, year = {2021}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2021.167353}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل الفنون التشکيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية 2030م (تصور مقترح)}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الي التعرف على اهداف رؤية المملکة العربية السعودية 2030 نحو الفنون التشکيلية التعرف على استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل الفنون التشکيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية2030 والاستفادة من استراتيجية المزيج التسويقي في تفعيل الفنون التشکيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية2030 ، من خلال هذا البحث سوف نأخذ دور الفنون في سوق العمل من الناحية الاستثمارية. بحيث يمکن الاستفادة من استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل دور الفنون التشکيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية 2030م. The study aimed to identify the objectives of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision towards plastic arts. Identify the marketing mix strategy to activate the Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030 and to benefit from the marketing mix strategy in activating the Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030, through this research We will take the role of arts in the labor market from an investment point of view. So that the marketing mix strategy can be used to activate the role of Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030}, keywords_ar = {استراتيجية المزيج التسويقي,الفنون التشکيلية,سوق العمل Marketing mix strategy,Plastic Arts,labor market}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_167353.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_167353_26f01a1af66c2b7b48f52bdea9a6331b.pdf} }