@article { author = {إبراهيم التويجري, أنس}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {31-60}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135561}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {رضا المتدربين عن الدورات الإدارية التربوية الصيفية القصيرة التي يقدمها المرکز التربوي للتطوير والتنمية المهنية بکلية التربية – جامعة الملک سعود}, abstract_ar = {     هدفت الدراسة إلى التعرف على رضا المتدربين عن البرامج التدريبية والمدربين والحقائب التدريبية والبيئة التدريبية والمقترحات التطويرية التي يمکن أن تسهم في فعالية أداء الدورات الإدارية التربوية القصيرة المقدمة من المرکز التربوي للتطوير والتنمية المهنية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار المنهج الوصفي المسحي والاستبانة کأداة للدراسة، وتم توزيع الاستبانة على مجتمع الدراسة کاملاً وعددهم (147) وبلغ عدد المستجيبين (138) بنسبة (94%). وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أبرزها: أن رضا عينة الدراسة عن الدورات الإدارية التربوية الصيفية القصيرة التي يقدمها المرکز التربوي للتطوير والتنمية المهنية کان بدرجة عالية لجميع عبارات أداة الدراسة، کما توصلت الدراسة بأنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة حول متغيرات الدراسة (سنوات الخبرة- الدورات التدريبية- المؤهل)، ولتطوير الدروات التدريبية اقترحت عينة الدراسة عدد من المقترحات التطويرية کاستثمار خبرات المتدربين، ومراعاة الفروق الفردية بين المتدربين، وتدعيم الجانب النظري بأمثلة علمية. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بعدد من التوصيات، أبرزها: زيادة الاهتمام في بناء الحقائب التدريبية وبنائها على أسس علمية لتلبية احتياجات المتدربين وتطلعات وزارة التعليم، کما يوصي الباحث استثمار خبرات المتدربين في تصميم وتنفيذ البرامج التدريبية وتحديد الاحتياجات التدريبية، بالإضافة إلى توزيع المتدربين بشکل متجانس ومراعاة الفروق الفردية بينهم.   The study aimed to identify the satisfaction of the trainees with training programs, trainers, training courses, and the training environment. Also, it aims to provide development suggestions that could contribute to the effectiveness of the performance of the short summer educational administrative programs offered by the Educational Center for Professional Development. To achieve these goals, the descriptive approach and the questionnaire were chosen as a tool for the study. The questionnaire was distributed to the entire study community, which were (147) and the responses were (138), which account (94%) of the respondents. The study reached a number of results such as the average satisfaction for all study items were high, there were no statistically significant differences between the trainees, and they suggested a number of development suggestions such as investing the experiences of the trainees, taking into account the differences between the trainees, and making a balance  between theoretical and practical sides. From these results, the researcher suggests a number of recommendations, paying more attentions to build training courses based on scientific models to meet the needs of the trainees and the Ministry of Education aspirations, investing the trainees' experiences, and distributing the trainees based their levels and needs.}, keywords_ar = {التطوير المهني، التعليم، التدريب الإداري، الرضا، التدريب الصيفي. professional development,education,Management,Training,Satisfaction,summer training}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135561.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135561_79fbb8b8c5ff18d416b026809e04b4f6.pdf} } @article { author = {قبلان عبدالله آل سلمان القحطاني, محمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {61-97}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135562}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تنمية الابداع الاداري لمديري المدارس الثانوية بالمملکة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات الادارية المعاصرة}, abstract_ar = {     هدفت الدراسة الي التعرف کيف تنمية الإبداع الإداري لمديري المدارس الثانوية بالمملکة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات الإدارية المعاصرة واستخدام الباحث المنهج الوصفي وتکونت عينة الدراسة من (150) من المعلمين والإداريين في المدارس الثانوية وتوصلت نتائج الدراسة الي قلة الاهتمام بتشجيع استخدام تکنولوجيا المعلومات والاتصالات في العملية التعليمية, قلة البرامج التدريبية التى تقدم لمديري المدارس لتنمية قدراتهم الابداعية, ضعف الاهتمام بتوثيق العلاقة بين المدرسة والبيئية المحيطة, کما توصي الدراسة بمنح المزيد من الحوافز والمکافآت المتنوعة لقيادات المدارس الثانوية، لتشجيع الکوادر والکفاءات المؤهلة لإدارة المدارس دون عزوف، بـسبب المعوقات التى تواجه أداء القيادات. The study aimed to identify how to develop the administrative creativity of secondary school principals in the Kingdom of Saudi Arabia in light of contemporary administrative trends and the researcher's use of the descriptive approach. The study sample consisted of (150) teachers and administrators in secondary schools, and the results of the study reached a lack of interest in encouraging the use of information and communication technology in the educational process. The lack of training programs provided to school principals to develop their creativity, the lack of interest in documenting the relationship between the school and the surrounding environment, and the study recommends granting more incentives and various rewards to high school leaders, to encourage cadres and competencies qualified to run schools without reluctance, because of the obstacles facing the performance of leaders.}, keywords_ar = {الابداع الاداري,المدارس الثانوية,الاتجاهات الادارية المعاصرة administrative creativity,Secondary schools,contemporary administrative trends}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135562.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135562_acb0a1c8b737bdd9b55618a9148027b3.pdf} } @article { author = {عشق القحطاني, شافي}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {98-121}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135564}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مصادر الفکر الإداري التربوي عند المسلمين}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلي التعرف على مصادر الفکر الإداري التربوي عند المسلمين، واستخدم الباحث - نظرًا لطبيعة بحثه - الکتب والدراسات السابقة المتعلقة بموضوع البحث المراجع التي لها علاقة بالتأصيل الإسلامي لمصادر الفکر الإداري التربوي عند المسلمين، واتبع الباحث منهج البحث المکتبي الوثائقي نظرا لمناسبته لطبيعة الدراسة، وتوصلت النتائج إلي أن الواقع المعاصر يحتم أن ننفتح على العالم ونأخذ منه النافع ، وهذا يستلزم عملية التأصيل لمصادر الفکر الإداري التربوي ؛ إذا أردنا الحفاظ على شخصيتنا وسر کينونتنا، والجهود المبذولة في التأصيل الإسلامي لمصادر الفکر الإداري التربوي لا زالت ضعيفة جدا ، رغم وجود بعض الاهتمام منذ عدد کبير من السنوات کما توصلت نتائج البحث أن جميع أهداف الفکر التربوي تشتق من الدين الإسلامي بجوانبه المختلفة ، ويجب أن تکون الشريعة الإسلامية هي المنظم لمصادر الأهداف الأخرى ، بما يحقق في النهاية جودة وتميز هذه الأهداف ، ويوصي الباحث بضرورة الاهتمام بمصادر الفکر الإداري التربوي عند المسلمين بالذات ؛ لما لهذا العلم من أهمية کبرى في الواقع المعاصر . The research aimed at identifying the sources of educational administrative thought among Muslims. The researcher used - due to the nature of his research - previous books and studies related to the topic of the research, and references related to the Islamic rooting of the sources of educational administrative thought among Muslims. The researcher believes that the closest research method for this study is the research method Documentary librarian due to its relevance to the nature of the study, The results concluded that the contemporary reality necessitates that we open up to the world and get the benefit from it, and this requires the process of rooting the sources of educational administrative thought. If we want to preserve our personality and the secret of our being, and the efforts exerted in the Islamic rooting of the educational administrative thought sources are still very weak, despite the presence of some interest for a large number of years, the results of the research have also found that all the goals of educational thought are derived from the Islamic religion in its various aspects, and they must be Islamic law is the organizer of the sources of other goals, which ultimately achieves the quality and distinction of these goals, and the researcher recommends the need to pay attention to the sources of educational administrative thought for Muslims in particular. Because of this science of great importance in contemporary reality.}, keywords_ar = {الفکر الإداري التربوي,educational administrative thought}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135564.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135564_02f9bb07cd9865f4d3aa99baeb335011.pdf} } @article { author = {محمد سالم العنزي, هليل}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {122-141}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135565}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة امتلاک طلاب الرياضيات بالصف الثاني المتوسط للمعرفة المفاهيمية والإجرائية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى تقصي درجة امتلاک طلاب الرياضيات بالصف الثاني المتوسط  للمعرفة المفاهيمية والإجرائية, ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث المنهج  شبة  التجريبي ؛حيث أعدَّ الباحث اختباراً مکون من (20) سؤالاً للمعرفة المفاهيمية و (20) سؤالا للمعرفة الإجرائية, وطبق الاختبار على عينة قصدية مکونة من (367) من طلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة حائل. وأسفرت النتائج الدراسة عن تدني وضعف في درجة امتلاک طلاب الرياضيات بالصف الثاني المتوسط للمعرفة الإجرائية, في حين أسفرت أن درجة امتلاک طلاب الرياضيات بالصف الثاني المتوسط  للمعرفة المفاهيمية کانت بدرجة متوسطة , وفي ضوء نتائج الدراسة قدَّم الباحث بعض التوصيات والمقترحات. This study aimed to investigate to which degree second grade intermediate students owning conceptual and procedural knowledge. To achieve this quesi experimental method was used, so the researcher designed a test included (20) items related to conceptual knowledge and (20)items for procedural knowledge. The test was applied on random sample consisted of (367) students from second grade intermediate school in Hail city. The result showed that the owning of procedural knowledge was low, whereas owning conceptual knowledge was natural. According that the researcher added some suggest and recommendations.}, keywords_ar = {طلاب الرياضيات,الصف الثاني المتوسط,المعرفة المفاهيمية والإجرائية. mathematics students,Second Grade Intermediate,conceptual and procedural knowledge}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135565.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135565_e054d86addd3717d9c68e32bface0715.pdf} } @article { author = {علي صالح الشهري, أشواق and أحمد الخوالده, ناصر}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {142-178}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135569}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر برنامج تعليمي مستند إلى المهارات الاجتماعية في اکتساب مهارات التواصل الاجتماعي لدى طالبات الصف العاشر الاساسي في مبحث التربية الوطنية والمدنية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام برنامج تعليمي مستند إلى المهارات الاجتماعية في اکتساب مهارات التواصل الاجتماعي لدى طالبات الصف العاشر الاساسي في مبحث التربية الوطنية والمدنية، وجرى بناء برنامج تعليمي مستند إلى المهارات الاجتماعية  في تدريس مبحث التربية الاجتماعية لطالبات الصف العاشر الاساسي ومقياس مهارات التواصل الاجتماعي، وتکونت عينة الدراسة من (92) طالبة من طالبات مدرسة الأميرة بسمة التابعة لمديرية تربية الجامعة في الفصل الأول من العام الدراسي (2020/2021) ، وجرى تقسيم الطالبات إلى مجموعة تجريبية مکونة من (44) طالبة، ومجموعة ضابطة مکونة من (48). کشفت الدراسة عن وجود أثر ذو دلالة إحصائية لاستخدام البرنامج التعليمي المستند إلى المهارات الاجتماعية في تحسين مستوىمهارات التواصل الاجتماعي، وأوصت الدراسة باستخدام البرنامج التعليمي المستند إلى المهارات الاجتماعية لتحسين اکتساب مهارات التواصل الاجتماعي لدى طالبات الصف العاشر الاساسي في مبحث التربية الوطنية والمدنية.        This study aims to investigate the effect of using an instructional program based on social skills on the acquisition of social communication skills among the 10th grade students in the subject of national and citizenship education. instructional program based on social skills was built in teaching social education for 10th grade students and  social communication skills scale. The study sample consisted of (92) students from from Princes Basmah school for girls which followed to education directorate in Al-Jamea’a district in the first semester of scholastic year 2020/2021.  The study sample were (65) divided into two groups, one of them as an experimental group which consisted of (44) Students, the other as a control group which consisted of (48)students.  The study unveiled that there is a statistically significant effect of using the instructional program based on social skills on the acquisition of social communication skills among the 10th grade students in the subject of national and citizenship education. The study recommended the use of the educational program based on social skills to improve the acquisition of social communication skills for the tenth grade students in the subject of national and citizenship education.}, keywords_ar = {برنامج تعليمي مستند إلى المهارات الاجتماعية، مهارات التواصل الاجتماعي، مبحث التربية الوطنية والمدنية، طالبات الصف العاشر الاساسي. Instruct,Social Communication Skills,Tenth Grade Students,National and Citizenship Education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135569.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135569_968039ea633308b7d52aa48d0b86db40.pdf} } @article { author = {هادي علي آل دغمان, خالد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {179-228}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135570}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور مشرفي اللغة العربية في تنمية مهارات التدريس لدى معلميها في المرحلة الثانوية}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى معرفة دور مشرفي اللغة العربية في تنمية مهارات التدريس لدى معلميها في المرحلة الثانوية في مراحل التدريس الثلاث:(التخطيط، والتنفيذ، والتقويم)           ومهارات التدريس ککل، ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتم تطبيق استبانة على(80) معلماً، و(103)معلمة من معلمي اللغة العربية في المرحلة الثانوية داخل منطقة نجران خلال الفصل الدراسي الأول2016/2017م.ومن أهم نتائج البحث: يرى معلمو اللغة العربية أن المشرفين التربويين ينمون مهاراتهم التدريسية بدرجة متوسطة في جميع المجالات (التخطيط،والتنفيذ، والتقويم) ،وکان من أبرز التوصيات:عقد دورات تدريبية للمشرفين التربويين في مجال تنوع الأهداف التدريسية،وفي مجال الاستراتيجيات التدريسية الحديثة التي تشجع على التفاعل،والابتکار،والمشارکة. The present study aims to identify the role of Arabic language supervisors in developing teaching skills among high school teachers concerning the three teaching fields (i.e., planning, implementation, and evaluation) and total teaching skills. Therefore, the author utilized the descriptive approach and applied a questionnaire to (80) male and (103) female Arabic language high school teachers in Najran in the first semester of 2016/2017. The results showed that Arabic language teachers agreed that educational supervisors develop moderately their teaching skills in the (planning, implementation, and evaluation) fields. Moreover, the study recommends holding training courses for educational supervisors on the diversity of educational objectives and the modern teaching strategies that promote interaction, creativity, and participation.}, keywords_ar = {مشرف اللغة العربية-مهارات التدريس-معلم المرحلة الثانوية. Arabic language supervisor,Teaching Skills,High school teacher}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135570.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135570_aa2c56db77880b8111eb5634adb2d09a.pdf} } @article { author = {مشبب الکعبي العمري, نوره and علي بن أحمد الأخشمي, أحمد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {229-253}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135571}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة تضمين مفاهيم الطاقة المتجددة في کتب الکيمياء للمرحلة الثانوية في المملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة  إلى تعّرف درجة تضمين مفاهيم الطاقة المتجددة في کتب الکيمياء للمرحلة الثانوية في المملکة العربية السعودية، ولتحقيق أهداف  الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى، تمثلت عينه الدراسة في مجتمعها من کتب الکيمياء -نظام مقررات-للمرحلة الثانوية بالمملکة العربية السعودية والبالغ عددها (4) کتب للعام الدراسي2019م-1441هـ، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة تحليل محتوى. وتوصلت نتائج الدراسة إلى تقديم قائمة بمفاهيم الطاقة المتجددة المناسب تضمينها في کتب الکيمياء بالمرحلة الثانوية اشتملت على (58) مفهوماً فرعياً موزعة على ستة مفاهيم رئيسية هي الطاقة الشمسية، والطاقة الريحية، والطاقة المائية، والطاقة الهيدروجينية، والطاقة الحيوية العضوية، والطاقة الحرارية الأرضية. کما کشفت النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية أن عدد المفاهيم التي تم تضمينها في کتب الکيمياء مجتمعة (31) مفهومًا من مفاهيم الطاقة المتجددة وأن درجة تضمين هذه المفاهيم جاءت بصورة ضعيفة. Degree of Inclusion of Renewable Energy Concepts in High School Chemistry Books in the Kingdom of Saudi Arabia.      The study aimed to identify the degree of inclusion of renewable energy concepts in chemistry textbooks in secondary schools in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve the goal of the study, the researcher followed the descriptive approach in a content analysis method, whereby the study population consisted of all samples of chemistry books - course system - for the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia. And the number of their books (4) books for the academic year 1414 AH / 2019 AD, and the study tool was a content analysis card. The results of the study reached Providing a list of appropriate renewable energy concepts to be included in high school chemistry books that included (58) sub-concepts distributed over six main concepts: solar energy, wind energy, water energy, hydrogen energy, organic bioenergy, and geothermal energy. The number of concepts that were included in the books of chemistry combined (31) concepts from renewable energy reached. And that the degree of inclusion of these concepts was weak.}, keywords_ar = {مفاهيم الطاقة المتجددة؛ المرحلة الثانوية؛ مادة الکيمياء. renewable energy concepts,Secondary Stage,Chemistry}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135571.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135571_bd0e0409918357f9c666ecd50cadc406.pdf} } @article { author = {محمد عوض الشهراني, نورة}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {254-282}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135572}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تقويم برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس العامة بجامعة الملک خالد في ضوء معايير مقترحة}, abstract_ar = { هدف البحث إلى تقويم برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس العامة في جامعة الملک خالد في ضوء معايير مقترحة، وتقديم تصور مقترح لتطوير البرنامج، ولتحقيق ذلک استخدم البحث المنهج الوصفي المسحي، وکانت أداة البحث استبانة تم تصميمها بناء على معايير اقترحتها الباحثة بالإفادة من الأدبيات التربوية السابقة، وتضمنت الاستبانة(43) فقرة، موزعة على خمسة محاور هي: رسالة البرنامج وأهدافه، واستراتيجيات تعليم وتعلم البرنامج، وخطة البرنامج، وطرق وأساليب تقويم البرنامج، والإشراف العلمي والخدمات البحثية ، تم تطبيقها على عينة البحث التي تکونت من (37) طالبة تخرجن في البرنامج خلال الأعوام الخمسة الماضية، وتوصلت النتائج إلى توفر المعايير في برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس العامة بجامعة الملک خالد بدرجة کبيرة ، وجاءت رسالة البرنامج وأهدافه في المرتبة الأولى بدرجة کبيرة، وجاءت الخدمات البحثية والإشراف العلمي في المرتبة الأخيرة بدرجة متوسطة، وأوصت الباحثة بإعادة النظر في أساليب وطرق تقويم البرنامج و الخدمات البحثية المقدمة فيه؛ حيث أظهرت النتائج أن فعاليتها متوسطة.       The aim of the research is to evaluate the Master of Curricula and General Teaching Methods Program at King Khalid University in light of the proposed criteria, and to provide a proposed vision for the development of the program, and to achieve this, the research used the descriptive survey approach, and the research tool was a questionnaire designed based on criteria proposed by the researcher, taking advantage of previous educational literature The questionnaire included (43) paragraphs, divided into five axes: the program’s mission and objectives, the program’s teaching and learning strategies, the program’s plan, methods and methods of program evaluation, scientific supervision and research services, which were applied to the research sample that consisted of (37) students who graduated from the program. During the past five years, the results reached the availability of standards in the Master of Curricula and General Teaching Methods Program at King Khalid University to a large degree, and the mission and objectives of the program came in the first place to a large degree, and the research services and scientific supervision came in the last place with a moderate degree, and the researcher recommended to reconsider the methods Methods for evaluating the program and the research services provided therein; The results showed that its effectiveness is moderate.}, keywords_ar = {ماجستير المناهج وطرق التدريس العامة,Master of Curricula and General Teaching Methods}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135572.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135572_763c6f206b05d91ed7ba13fed72577d3.pdf} } @article { author = {شبيب النفيعي, ضواي and فهد الوجعان, خالد}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {283-302}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135573}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الترابط الرأسي والأفقي بين مقرر الرياضيات مع العلوم بالمرحلة المتوسطة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الى التعرف على درجة الترابط الرأسي والأفقي لمحتوى مقرر الرياضيات للمرحلة المتوسطة، وکذلک الکشف عن العلاقة بين الترابط الرأسي والأفقي بين محتوى الرياضيات والعلوم في المرحلة المتوسطة. وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وبطاقة تحليل المحتوى کأداة للدراسة، وتکوّن مجتمع الدراسة من جميع کتب الرياضيات للمرحلة المتوسطة (کتاب الطالب للصفوف الثلاثة)، حيث قام الباحثان بتحليل المحتوى لجميع الکتب موضع البحث. وقد أظهرت النتائج ما يلي: -           أن نسب الترابط الرأسي لمواضيع الصف الثاني المتوسط مع الصف الأول المتوسط تراوحت بين (11٪ - 100٪)، بينما تراوحت نسب الترابط الرأسي لمواضيع الصف الثالث المتوسط مع الصف الثاني المتوسط بين (0٪ - 257٪)، وتراوحت نسب الترابط الأفقي لمحتوى منهج الرياضيات في المرحلة المتوسطة مع العلوم بين (0٪ - 88٪). -           لا يوجد علاقة ارتباطية عند مستوى دلالة إحصائية (0.05 ≤α ) بين درجة الترابط الرأسي للرياضيات للصفوف الثلاثة المتوسطة والترابط الأفقي بين الرياضيات والعلوم في المرحلة المتوسطة. وقد توصّل الباحثان إلى عدة توصيات، منها: الاهتمام بموضوع الترابط الرأسي في المواضيع التي لم تحض بأي ترابط خلال الصفوف الثلاثة في المرحلة المتوسطة،             والاهتمام بموضوع الترابط الأفقي مع العلوم والمواد الأخرى التي يمکن أن تترابط مع الرياضيات في المرحلة المتوسطة. The study aimed to identify the degree of vertical and horizontal correlation of the mathematics course content for the intermediate stage, as well as to reveal the relationship between the vertical and horizontal correlation between the mathematics and science content in the intermediate stage. The researchers used the descriptive analytical approach, and the content analysis card as a tool for study, and the study population consisted of all the middle school mathematics books (student’s book for the three grades), whereby the researchers analyzed the content of all the books in question. The results showed the following: - The vertical correlation ratios for the subjects of the second intermediate grade with the average first grade ranged between            (11% - 100%), while the vertical correlation ratios for the average third grade subjects with the average second row ranged between  (0% - 257%), and the horizontal correlation ratios for the content ranged Middle school mathematics curriculum with science between (0% - 88%) . - There is no correlation at the level of statistical significance (0.05 ≤α) between the degree of vertical correlation of mathematics for the three intermediate grades and the horizontal correlation between mathematics and science in the intermediate stage. - The researchers reached several recommendations, including: interest in the subject of vertical correlation in subjects that did not incite any correlation during the three grades in the intermediate stage, and attention to the subject of horizontal correlation with science and other materials that could be correlated with mathematics in the intermediate stage.}, keywords_ar = {الترابط الرأسي والأفقي,مقرر الرياضيات,المرحلة المتوسطة . vertical and horizontal interconnectedness,Mathematics Course,middle school}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135573.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135573_2b7f5fb27a7991454042e5598670b1e9.pdf} } @article { author = {سعد عبدالله القرني, ناصر}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {303-327}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135575}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية على التحصيل المباشر والمؤجل في مادة العلوم لطلاب المرحلة الابتدائية بمحافظة بيشة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية على التحصيل المباشر والمؤجل في مادة العلوم لطلاب المرحلة الابتدائية بمحافظة بيشة، وتکون مجتمع الدراسة من طلاب الصف الرابع الابتدائي بمحافظة بيشة ، بمدرسة صوفان الابتدائية وعدد طلابها 92طالباً وتم اختيار المدرسة بشکل عشوائي  وتکونت عينة الدراسة من(60) طالباً ، وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين مجموعة تجريبية (30) طالباً، ومجموعة ضابطة      (30) طالباً. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدم التصميم شبه التجريبي للمجموعتين التجريبية والضابطة، وبعد إعداد أدوات البحث و التأکد من صدق وثبات أدوات القياس والمعالجة، أثبتت النتائج  وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى  (0.05 ) بين متوسطي درجات  طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي المباشر والمؤجل لصالح طلاب المجموعة التجريبية،  کما أثبتت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي المباشر والمؤجل لصالح القياس البعدي، وفي ضوء تلک النتائج قدمت الدراسة عدداً من التوصيات ومنها  ثبوت فاعلية نمط الخرائط الذهنية في تنمية التحصيل المعرفي المباشر والمؤجل، فنوصى بالاستفادة من نمط عرض الخرائط الذهنية في تعليم تلاميذ المرحلة الجامعية والمراحل الأخرى في تنمية جوانب التعلم المتنوعة المرتبطة بمجال تعلمهم. تشجيع أعضاء هيئة التدريس في کافة المراحل التعليمية، وکافة التخصصات على  توظيف الخرائط الذهنية في المواقف التعليمية المختلفة، والاستفادة منها کوسيلة بصرية          لتنظيم المعارف والمعلومات. إجراء دروات تدريبية للمعلمين ولأعضاء هيئة التدريس في مختلف المراحل التعليمية تتناول مهارات التعامل مع أدوات التأليف وإنتاج الخرائط الذهنية الإلکترونية للاستفادة من إمکاناتها المتکورة في الحصول على خرائط ذهنية ذات مواصفات تربوية وفنية عالية. The current study aimed at uncovering the effectiveness of using electronic mind maps in direct and delayed achievements in science. The population of the study consisted of primary fourth grade students in Bisha Governorate, at Sofan Primary School (n = 92). The school was randomly chosen. The sample of the study included (60) students, that were divided into two groups; an experimental group (30 students), and a control one (30 students). In order to fulfill the aims of the study, the quasi-experimental design was used for both the experimental and control groups. After preparing research tools, and ensuring the validity and reliability of measurement and treatment tools, the results proved the existence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of each of the experimental and the control group in the direct and delayed achievement test, in favor of the experimental group students. The results also proved the existence of statistically significant differences between the mean scores of experimental group students in each of pre and post measurement of the cognitive direct and delayed achievement test, in favor of the post measurement. In the light of those results, the study introduced several recommendations including the effectiveness of mind map mode in developing direct and delayed cognitive achievement. Therefore, it recommends benefiting from mind maps in teaching university students and students of other stages in developing different aspects of learning that are associated with their learning field. In addition, it recommends encouraging faculty staff members in all educational stages and specializations to exploit mind maps in different educational situations, and to benefit from them as visual aids in organizing knowledge and information, as well as holding training programs for teachers and faculty staff members in different educational stages that deal with tools of developing and producing electronic mind maps, in order to benefit from their capabilities in obtaining mind maps with high technical and educational descriptions.}, keywords_ar = {الخرائط الذهنية,التحصيل الدراسي المباشر والمؤجل,مادة العلوم للمرحلة الابتدائية. Mind maps,direct and delayed academic achievement,primary stage science subject}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135575.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135575_400952041e55a6c93bc242caa3883909.pdf} } @article { author = {سليمان الشلاش, عبد الرحمن}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {1-30}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135771}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع المزايا التنافسية للجامعات والکليات الأهلية بالمملکة العربية السعودية دراسة تحليلية باستخدام التحليل الرباعي swat سوات وسبل تحسينها في ضوء مدخلي الجودة الشاملة والتخطيط الاستراتيجي}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الي تعرف واقع المزايا التنافسية للجامعات والکليات الأهلية بالمملکة العربية السعودية , وما سبل تحسينها ، وتوصلت الدراسة الي بعض النتائج المهمة منها : أن التنافسية أنواع تنافسية على مستوى الدولة ، وعلى مستوى القطاع ، وعلى مستوى المنظمة وفي مجال التعليم هناک تنافسية على مستوى قطاع التعليم ، وتنافسية مؤسسة التعليم العالي وأن المزايا التنافسية تعني قدرة الجامعة على تحقيق تفوق سوقي على الجامعات المنافسة أي أنها قيم محققة بفضل استراتيجيات مطبقة غير متوافرة لدى المنافسين وهي على أنواع منها: مزايا التکلفة ومزايا في الاختلاف "التميز" ولها ثلاث استراتيجيات رئيسية هي: إستراتيجية أقل تکلفة ، إستراتيجية التميز ، وإستراتيجية الترکيز وأن ظهور المزايا التنافسية ناتج من عوامل داخلية مثل وجود قدرات مميزة أو مبدعة ، وعوامل خارجية وما ينتج عنها من ردود فعل سريعة وقدرة على استغلال التغيرات الخارجية. The study aimed to define the reality of the competitive advantages of private universities and colleges in the Kingdom of Saudi Arabia, and what are the ways to improve them, and the study reached some important results, including: that competitiveness is a competitive type at the state level, at the sector level, at the level of the organization, and in the field of education there is competition at the level of the education sector And the competitiveness of the higher education institution, and that competitive advantages mean the university’s ability to achieve market supremacy over competing universities, that is, it is values ​​achieved thanks to strategies applied that are not available to competitors, which are of various types: cost advantages and advantages in difference “distinction” and have three main strategies: A lesser strategy Cost, differentiation strategy, and focus strategy, and that the emergence of competitive advantages is the result of internal factors such as the presence of distinctive or creative capabilities, external factors and the resulting rapid reactions and the ability to exploit external changes.}, keywords_ar = {الکليات الأهلية، التحليل الرباعي swat سوات ، مدخلي الجودة الشاملة والتخطيط الاستراتيجي . Instructional Program Based on Social Skills,Social Communication Skills,Tenth Grade Students,National and Citizenship Education}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135771.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135771_7d2802faf24249f02a7d855e40a011f2.pdf} } @article { author = {ذياب السرساوي, هنادي and نبيل الحاج قاسم, هديل}, title = {}, journal = {Journal of Faculty of Education- Assiut University}, volume = {36}, number = {11}, pages = {328-352}, year = {2020}, publisher = {Assiut University - Education University}, issn = {1110-2292}, eissn = {2536-961X}, doi = {10.21608/mfes.2020.135776}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر استراتيجية الاکتشاف الموجه في التحصيل لمادة العلوم لدى طلبة الصف الثاني الأساسي}, abstract_ar = {    هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية الاکتشاف الموجه في التحصيل الدراسي لمادة العلّوم لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في لواء عين الباشا في المملکة الأردنية الهاشمية، ولتحقيق هدف الدّراسة إستخدمت الباحثتان التصميم شبه التجريبي، حيث تکون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف الثاني الأساسي في المدارس التابعة لوزارة التربية و التعليم بلواء عين الباشا والبالغ عددهم (2260 ) طالباً وطالبةً موزعين على ( 61 ) مدرسة، وطبقت هذه الدراسة على عينة من ( 50 ) طالباً وطالبةً من طلبة الصف الثاني الأساسي في مدرسة الإنجاز العالمية في لواء عين الباشا. وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين الأولى تجريبية وکان عددها ( 25 )  طالباً وطالبةً تم تدريسها وحدتي الصوت والبيئة باستخدام الاکتشاف الموجه، والمجموعة الثانية ضابطة عددهم أيضاً ( 25 )  طالباً وطالبةً درست الوحدتين نفسيهما بالطريقة الإعتيادية، وذلک في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017 / 2018. وأعدت الباحثتان الأدوات التالية لغاية جمع البيانات؛ برنامج تعليمي، واختبار التحصيل. وبعد تطبيق التجربة تم تحليل البيانات إحصائياً باستخدام المتوسطات الحسابية والنسب المئوية واختبار ( T ) أظهرت النتائج مايأتي: -      وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية.        وأوصت الباحثتان بضرورة إجراء البحوث التجريبية في مجال توظيف استراتيجية الاکتشاف الموجه وقياس أثرها في التحصيل الدراسي. The study aimed to find out the effect of using the guided discovery strategy on the academic achievement of science for second-grade students in the Ain Al-Basha district in the Hashemite Kingdom of Jordan. To the Ministry of Education and Education in Ain Al-Basha District, whose number is (2,260) male and female students, distributed over 61 schools, This study was applied to a sample of (50) male and female students from the second grade of basic school in the International Enjaz School in Ain Al-Basha District. The sample was divided into two experimental groups, the first of which was (25) male and female students, the two units of sound and environment were taught using guided discovery, and the second group was a control number, also (25) students. The two units studied themselves in the usual way, in the second semester of the 2017/2018 academic year. The two researchers prepared the following tools for the purpose of data collection: Educational program, achievement test. After applying the experiment, the data were analyzed statistically using arithmetic means, percentages, and the (T) test, the results showed the following: There were statistically significant differences in the achievement test in favor of the experimental group. The two researchers recommended the necessity of conducting experimental research in the field of employing the strategy of directed discovery and measuring its impact on academic achievement.}, keywords_ar = {استراتيجية الاکتشاف الموجه، مادة العلوم، الصف الثاني الأساسي . Guided discovery strategy,science subject,second grade}, url = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135776.html}, eprint = {https://mfes.journals.ekb.eg/article_135776_07d4fbc91795b2fecf4a03ed9ef06c6a.pdf} }