ملخص البحث باللغة العربية: هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية اليد المفکرة في تدريس مقرر الهيدروليکا لتنمية المفاهيم الهيدروليکية والتفکير العملي لدي طلاب الصف الثالث الثانوي الصناعي . وقد تکونت عينة البحث من (64) طالبا موزعة على مجموعتين إحداهما مجموعة تجريبية وعددها (32) طالباً والأخرى مجموعة ضابطة وعددها (32) طالباً من طلاب الصف الثالث الثانوي الصناعي تخصص شبکات المياه والأعمال الصحية بمدرسة أسيوط الثانوية الصناعية الميکانيکية بمحافظة أسيوط. وقد تکونت أدوات البحث من وحدة " خواص السوائل الساکنة "مخططة وفقا لاستراتيجية اليد المفکرة ، وسجل نشاط الطالب في وحدة " خواص السوائل الساکنة "، ودليل المعلم لتدريس وحدة " خواص السوائل الساکنة "، واوراق عمل المنزل في وحدة " خواص السوائل الساکنة "، واختبار تحصيلي للمفاهيم الهيدروليکية في وحدة " خواص السوائل الساکنة "، واختبار التفکير العملي. وقد تم تحليل محتوى وحدة " خواص السوائل الساکنة " بمقرر الهيدروليکا بالصف الثالث الثانوي الصناعي تخصص شبکات المياه والأعمال الصحية وذلک لتحديد الأوزان النسبية للمفاهيم المتضمنة بالوحدة بهدف بناء اختبار تحصيل المفاهيم الهيدروليکية، وإعداد دليل المعلم وسجل نشاط الطالب واوراق عمل المنزل في وحدة البحث. وقد تم تطبيق أدوات البحث قبلياً على مجموعتي البحث التجريبية و الضابطة ثم التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية اليد المفکرة، والتدريس للمجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. و تم تطبيق أدوات البحث بعدياً و استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لحساب الفرق بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة. وقد توصلت نتائج البحث إلى فاعلية استخدام استراتيجية اليد المفکرة في تدريس مقرر الهيدروليکا لتنمية المفاهيم الهيدروليکية والتفکير العملي لدى طلاب المجموعة التجريبية مقارنةً بالمجموعة الضابطة. Abstract: The purpose of this study was to investigate Effectiveness Using of Mighty Hand Strategy to Teaching of Hydraulic Course in Developing of Hydraulic Concepts and Practical Thinking for Third-Year Secondary Industrial School Students. The research' samples consisted of 64 students specialized in architecture distributed into two groups (experimental and control), with 32 students in each in MechanicalIndustrialSecondaryAssiutSchool at Assiut Governorate. Research tools included (1) teaching unit of ‘Static Properties of Liquids’, planned according to Mighty Hand Strategy (2) a student activity worksheets in teaching unit of ‘Static Properties of Liquids’ (3) a teacher’s guide of teaching unit of ‘Static Properties of Liquids’’,(4) Home worksheets and an Hydraulic concepts test in the unit of "Static Properties of Liquids", and practical thinking test. The content of the unit ‘Static Properties of Liquids’ in the teaching planning and Hydraulic course was analyzed for third-year secondary industrial school students, sanitary work and water network specialization, to determine the weights of the concepts included in the unit to build the Hydraulic concepts test and the preparation of teacher’s guide and student’s activity worksheets and Home worksheets in the unit ‘Static Properties of Liquids’. The tools of the study were administered using a pre-post design on the study groups, and the experimental group was taught by using Mighty Hand Strategy in and using the Traditional method with the control group. The tools of the study were post-administered and the appropriate statistical procedures were used so as to calculate the differences in the means of scores for both the experimental group and the control one. The results of the study indicated that Using of Mighty Hand Strategy to Teaching of Hydraulic Course was effective in developing concepts and Practical Thinking of the experimental group as compared to the control.