هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى مناسبة البرامج التدريبية المقدمة لتطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس، وکذلک التعرف على تطلعات أعضاء هيئة التدريس لمرکز التدريب الذي ينمي مهاراتهم لتکن أکثر فعالية , والکشف عن البرامج التدريبية المهمة لتطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف من وجهة نظرهم. ولتحقيق ذلک استخدمت الدراسة نوعان من المنهج الوصفي، وهما: الوصفي المسحي، والوصفي المقارن وتم إعداد استبانة للدراسة طُبقت على عينة عشوائية طبقية من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف, وکانت أهم نتائج الدراسة: إن مستوى مناسبة البرامج التدريبية المقدمة لتطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس في جميع المجالات کانت بدرجة عالية، وهي: تلبية البرامج للاحتياجات التدريبية, استفادة أعضاء هيئة التدريس من البرامج المقدمة لهم, معوقات الاستفادة من البرامج التدريبية المقدمة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف، وان تطلعات أعضاء هيئة التدريس للمرکز الذي ينمي مهاراتهم لتکن أکثر فعالية في جميع المجالات کانت بدرجة عالية جدا، وهي: إدارة مرکز التدريب, خصائص المدربين, ومحتوى البرامج التدريبية, خصائص بيئة التدريب. وان البرامج التدريبية الهامة لتطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف في جميع المجالات التدريسية , البحثية والإشرافية , القيادية , خدمة المجتمع کانت بدرجة عالية جدا، عدا الاحتياجات التقنية کانت بدرجة عالية، وکذلک لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة في جميع المجالات تعزى إلى المتغيرات التالية: الرتبة الأکاديمية، والخدمة في جامعة الطائف، والجنس: عدا مجال تلبية البرامج للاحتياجات التدريبية, ومجال الاحتياجات القيادية، والجنسية: عدا مجال الاحتياجات البحثية والإشرافية، ومجال خدمة المجتمع، والکلية: عدا مجال استفادة أعضاء هيئة التدريس من البرامج التدريبية المقدمة، ومجال معوقات الاستفادة، ومجال محتوى البرامج التدريبية، والوظيفة: عدا مجال استفادة أعضاء هيئة التدريس، وعدد البرامج التدريبية التي تم الالتحاق بها في الجامعة: عدا مجال تلبية البرامج التدريبية، ومجال الاحتياجات القيادية.
أهم توصيات الدراسة :
وضع السياسات والاستراتيجيات اللازمة لتطوير البنية الأساسية للبرامج التدريبية في المرکز بحيث تعتمد على الجانب التطبيقي, وکذلک مراعاة تحقيق تطلعات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف لمرکز التدريب الذي ينمي مهاراتهم, وضرورة توفير الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس في البرامج التدريبية بجامعة الطائف .
Abstract
Visualize a suggestion for a project to establish a distinguished training center to develop the skills of faculty members at Taif University in the light of Vision 2030
The study aimed to identify the level of appropriate training programs provided to develop the skills of faculty members, as well as to identify the aspirations of faculty members of the training center, which develops their skills to be more effective, and todetect the important training programs to develop the skills of faculty members at the University of Taif from their point of view to achieve this, the study used two descriptive approaches: survey descriptive, and comparative descriptive.
A questionnaire was prepared for the study, which was applied to a random sample of the faculty members of Taif University, the most important results of the study: The level of appropriate training programs provided to develop the skills of faculty members in all areas were highly: to meet the programs the training needs, faculty members benefited from the programs offered to them.
Obstacles to benefit from the training programs provided to the faculty members at Taif University.
The aspirations of the faculty members for the center, which develops their skills to be more effective in all fields, were very high.
Namely: the management of the training center, the characteristics of the trainers, the content of the training programs, the characteristics of the training environment and that the important training programs to develop the skills of faculty members at the University of Taif in all areas of teaching, research, supervision, leadership, and community service was very high, except for the technical needs were high,
There were no statistically significant differences between the average responses of the study sample in all fields due to the following variables: academic rank and service at Taif University,
and gender: except the field of training for training needs, area of leadership needs, and nationality: except research and supervisory needs and community service totality: Except the benefit of faculty members from the training programs provided, the field of obstacles to benefit, the field of content of the training programs, and position: except the benefit of faculty members and the number of training programs that were applied at the university: except the area of training programs and leadership needs.
The most important recommendations of the study are: Develop policies and strategies to develop the infrastructure of training programs in the Center so that they will depend on the practical aspect, as well as to realize the expectations of the faculty members of Taif University for the training center that develops their skills and the need to provide the training needs of the teaching staff.