يعتبر "التعليم المقلوب" Flipped Learning احد التطبيقات للمنصات الالکترونية التى تجمع بين ادارة المحتوى الإلکتروني وشبکات التواصل الاجتماعي ،وتعتبر المنصات الالکترونية من مصادر التعليم، فهى تساعد على إنشاء المکتبات الرقمية . کما تساعد المنصات التعليمية على الاتصال بين الدول المختلفة في التخصصات الموحدة، وتمکن الطلبة من تبادل الافکار والمناقشات وتقبل الرأي والرأي الآخر واحترامه الذى يدعم التفکير الابداعي ،وتساعد المعلمين على تتبع أداء الطلاب في اتقان المهارات، وعلى مراقبة دروس التلاميذ واجراء اختبارات الکترونية ، واظهار نتائج الاختبارات التحريرية والشفوية للطلبة أولا بأول،ويذلک تذلل عقبت أولياء الامورفى الاطلاع أولاً بأول على مستوى ابنائهم ،ووعيهم بالنظم المدرسية والإدارية دون اللجوء إلى المدرسة.
يهدف البحث إلى إبراز أهمية اسخدام تطبيقات المنصات التعليمية لطالبات کلية التربية الأساسية بدولة الکويت في التعليم والتعلّم، في بيئات التعلم والتعليم الإلکترونى.وبذلک تلقى الضوء على الصعوبات والمعوقات التي تحد من استخدام تطبيقات المنصات التعليمية.
اتبع البحث الخطوات الإجرائية طبقا للمنهج الوصفى التحليلى،أعدت استبانة على مقياس ليکرت الثلاثي (نعم – احيانا – لا) لعينة ممثلة عشوائية وزعت على (250) طالبة من تخصصات علمية وأدبية، واستجاب عليها عدد(233) ،ممن يدرسون في الفصل الاول،والثانى من العام الدراسي 2018/2019-بکلية التربية الأساسية بدولة الکويت .عولجت البيانات احصائيا فى برنامج -SPSS virgin 25 واجريت عليها اختبارات الصدق والثبات .، وفيما يلى نوجز أهم التنائج الى توصل اليها البحث:
تستخدم طالبات کلية التربيةالاساسية تطبيقات المنصات التعليمية في التعليم المقلوب لانه بفيدهم، ويزيد من اطلاعهم، ويساعدهم على تنوع استخدام التقنيات التربوية المتنوعة بصورة أفضل وأسهل ،ويبسط لهم فهم المواد العلمية المعقدة من خلال التعليم الافتراضى لبعض الظواهر العلمية .کما تساهم المنصات التعليمية في النواحي الإدارية بالکلية خاصةعمليات التسجيل والسحب والإضافة. ومن الصعوبات التى تواجههم فى تطبيق طرائق التعليم المقلوب الشرائح الجاهزة ،و البرامج الجاهزة لا تتوافق مع جزئيات المنهج ،وتحتاج الى جهد،بالاضافة الى ان قدراتهم الدراسية ودراستهم لا تؤهلهم من تنويع، واستخدام هذه التطبيقات بالمستوى الذي يريدونه ليحقق لهم الابتکار والتفوق .
کما دلت النتائج الاحصائية للمتغيرات الديموجرافية على ما يلى :
-لا توجد فروق ذات دلالة احصائية لقيم ( ت) عند مستوى دلالة (P<0.05) للتخصصات العلمية والادبية.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية لقيم ( ت) عند مستوى دلالة (P<0.05) لاستخدام المنصات التعليمية لطالبات کلية التربية الاساسية بدولة الکويت لصالح الطالبات المستخدمات تطبيقات المنصات التعليمية..
-لا توجد فروق ذات دلالة احصائية لقيم ( ت ) عند مستوى دلالة (P<0.05) بالنسبة للمعدلات الدراسية سواء اقل من جيد او اکثر من جيد .
- توجد فروق ذات دلالة احصائية لقيم ( ف ) عند مستوى دلالة (P<0.05) لصالح الطالبات اللاتي اجتزن عدد وحدات ( 40) وحده الى ( 80 ) وحده .
فى ضؤ نتائج البحث تم التوصل الى المقترحات والتوصيات الخاصة للبحث.
کلمات ترمز إلى مضمون البحث (الکلمات الدليلة):
- المنصات التعليمية الإلکترونية Educational platforms -
-التعليم المقلوب Flipped Learning-
ملاحظة:
تم دعم تمويل هذا البحث من قبل الهيئة العامة للتعليم التطبيقى والبحوث
” BE-18-09رقم مشروع البحث "
Abstract
Flipped learning is considered one of the applications of educational platforms that combines electronic content management and social networks. It is considered one of the sources of education, as it helps establish digital libraries. Educational platforms also help communication among different countries in the same field of study and enable students to discuss and exchange ideas, accept and respect other opinions, which supports and enhances creative thinking. They help teachers follow up students' performance in mastering skills, monitor lessons, administer electronic tests, and show the results of written and oral exams to students on a regular basis, thus helping parents keep abreast of their children's performance and the school and administrative systems without the need to resort to school.
The present research aims at highlighting the importance of using the applications of educational platforms for the students of the College of Basic Education in Kuwait in teaching/learning in electronic learning/teaching, thus shedding light on the difficulties and obstacles hindering the use of the applications of educational platforms.
The present research used the procedures of the descriptive analytical method. A 3-point Likert scale (Yes – Sometimes – No) was administered to a representative random sample of 250 students from scientific and literary disciplines. Only 233 students (93.2%) studying in the first and second terms of the school year 2018/2019 at the College of Basic Education in Kuwait responded to the questionnaire. The data were analyzed statistically using SPSS version 25, and the validity and reliability of the questionnaire were tested. The following is a summary of the most important findings of the research:
The students of the College of Basic Education use the applications of educational platforms because they benefit them, increase their knowledge, help them use various educational technologies in a better and easier way, and facilitate for them understanding complex scientific material through virtual learning of some scientific phenomena. Educational platforms also contribute to the administrative aspects of the college, specially registration, withdrawal and addition processes. One of the difficulties that face them in applying flipped learning methods is that ready-made slides and software are not compatible with some parts of the curriculum and need more effort. In addition, their academic abilities and study do not qualify them to vary and use these applications in a way that helps them achieve creativity and excellence.
Statistical analysis of demographical variables indicate the following:
- There are no statistically significant differences in the t-values (P<0.05) between scientific and literary sections.
- There are statistically significant differences in the t-values (P<0.05) for the use of educational platforms by the students of the College of Basic Education in Kuwait in favor of the students who use the applications of educational platforms.
- There are no statistically significant differences in the t-values (P<0.05) for the academic grades, below or above good.
- There are statistically significant differences in the t-values (P<0.05) in favor of the students who passed 40 to 80 credits.
In the light of the findings researched by the researcher, some suggestions and recommendations were made.